Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
081022-93-hirsch-edition
081022-93-hirsch-edition
081022-93-hirsch-edition
081022-93-hirsch-edition

Saab 9-3 Cabriolet Hirsch Edition med 300 hk

Schweiziska Hirsch Performance älskar, mer än något annat, att sätta tänderna i Saabs olika modeller. Nu har de lattjat med 9-3 Cabriolet Aero och plockar ut 300 friska hästar ur V6-motorn samt uppgraderat chassit.

Saabs glidarbil nummer ett är utan tvekan 9-3 Cabriolet. Och har man dessutom valt den med Aero-motor under huven så finns det pulver nog att knäcka en hel del av klasskonkurrenterna. Men den som har mycket vill ofta ha mer och då har Saab-trimmarna på Hirsch den rätta lösningen.

Saab-cabben med tilläggsnamnet Hirsch Edition har en lätt upptrimmad variant av V6-motorn på 2,8 liter (2,8T som den benämns). 300 hästkrafter levererar motorn till sin ägare, 20 fler än original. Det maximala vridmomentet om 370 newtonmeter mellan 1 800 och 5 300 r/min har ökats till 400 jämnt. Toppfarten har därmed ökat från 250 till 260 km/h samtidigt som sprinten från 0-100 km/h nu går på 6,4 sekunder – 0,8 sekunder snabbare än originalbilen.

För att matcha prestandan har chassit sänkts och blivit hårdare. För att få stopp på den snabba cabben har Hirsch monterat feta bromsskivor. De nya mäter 345 millimeter ”från kant till kant”.

Utsidan av bilen har genomgått lite aerodynamiska förändringar. Bland annat har schweizarna försett Saab 9-3 Cabriolet Hirsch Edition med frontsplitter (ej på bild), rutnätsgrill, nya sidokjolar, bakre diffuser omgärdad av två feta ändrör samt nya 19-tumsfälgar i mattsvart eller satinsilver. Vad kalaset kostar är okänt, men för att få tag på ett exemplar lär du få bege dig till Tyskland.

Test