Sällsynt Bugatti Type 13 Brescia till salu
Har du ett par miljoner som ligger och skräpar vet vi vad du ska göra med dessa, nämligen köpa dig ett stycke rejäl bilhistoria i form av en Bugatti Type 13 Brescia från 1925.
Den 22 juni går en väldigt sällsynt Bugatti under klubban. Bilen är en Type 13 Brescia från 1925 och således av den modell som brukar kallas för Bugattis första riktiga bil.
Exemplaret som är till salu ägs av 88-årige Bugatti-entusiasten Bernard Terrillon som har haft den ståendes i ett skjul i Frankrike i över 40 år, nästan halva bilens liv. Under 1970-talet sålde Terrillon-familjen tre andra Bugatti-bilar, men denna Brescia, med chassinummer 2628, blev ståendes. Endast tolv existerande exemplar finns kvar i livet i dag. Totalt tillverkades omkring 2 435 exemplar av modellen om man räknar in alla modellversioner så som Type 10, Type 13, Type 15, Type 17, Type 22 och Type 23.
Bugatti gav alla sina Type 13-modellversioner med 16-ventilsmotor tilläggsnamnet Brescia efter att Type 13 kommit etta, tvåa, tre och fyra vid italienska Brescia Grand Prix 1921. Modellen var med andra ord en framgångsrik tävlingsbil, inte bara vid nämnda GP-lopp.
Den Type 13 Brescia som nu är till salu har en fyrcylindrig 1,4-liters monoblockmotor (motorblock och toppblock gjutet i ett stycke) med fyra ventiler per cylinder och dubbla Zenith-förgasare. Den utvecklar omkring 30 hästkrafter vilket var mycket på 1920-talet, speciellt i en bil som endast väger cirka 300 kg.
Bilen, som är orörd och i originalskick, väntas gå för mellan 1,4 och 2,3 miljoner kronor. Den läggs ut utan reservationspris.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se