Svenska elbåten Strana klarar Göta kanal på en laddning
Elbilar rullar fram med en rasande fart i svenska bilhallar. Och nu glider elbåtarna ljudlöst fram till bryggorna.
Det senaste exemplet är elbåten Strana som ska klara Göta kanal på en laddning.
I takt med att batterier för elfordon blir lättare och mindre och därmed kan lagra mer energi på en mindre yta så går det att transportera sig på el i fler och fler miljöer. Från den 19 till den 28 juli kör fritidsbåten Strana en uppvisnings- och informationsresa utmed Göta kanal.
Strana är en elbåt som utvecklats av ett nordiskt team. Den teoretiska räckvidden är hela 200 sjömil och målsättningen för teamet bakom Strana är att klara hela sträckan, 19 mil,
utan att behöva ladda. Sverige har stått för design och ett norskt team har utvecklat elmotorn. Strana vill inte avslöja vem som levererat batteriet som kan fås i två storlekar, 20 respektive 40 kWh. Drivlinan är på 15 kW och heter Sea Drive.
PROVKÖRNING: Elbåten Candela Seven
Ted Mannerfelt har designat båten som är sju meter lång, 2,2 meter bred och den väger 950 kg, där batteri och eldrivlina står för 350 kg. Det finns plats för sex till åtta personer och Strana
kvalar in i kategorin fritidsbåtar. Räckvidden på 200 sjömil, eller cirka 37 mil, klaras av vid en hastighet av 5 knop. Med 75 procents gaspådrag gör båten cirka 10 knop och räckvidden
sjunker då till 65 sjömil, motsvarande cirka 12 mil.
Strana är hastighetsbegränsad till 15 knop när den används för båtuthyrning. Enligt räckviddsberäkningarna ska Strana klara en resa tur och retur till Sandhamn från Stockholm.
Båten manövreras enkelt med hjälp av en joystick och med säten på båda sidor styrpulpeten är det enkelt att styra båten.
Förutom ren försäljning till privatpersoner vill Strana sälja båtar till uthyrare, båtpooler och eventbolag.
Strana har inte avslöjat någon prislapp men vd:n och grundaren Arne Lindström från Strana Orust e-Boats har tidigare sagt att han vill skapa och bygga en elbåt som är tillgänglig för fler.
Konkurrerande båtbyggare har prislappar på två till tre miljoner kronor för sina elbåtar med motsvarande prestanda.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se