Svenskbyggd monster-Charger imponerar på Jay Leno
Jay Leno har sett och kört det mesta på fyra hjul, det ska alltså mycket till för att få honom imponerad. Men Johan Erikssons Dodge Charger från 1968 med V10 från Viper gör just det – imponerar på den gamla pratshowsvärden.
Dodge Charger är en av de absolut mest ikoniska muskelbilarna från förr, inte minst R/T-versionen från 1968. R/T står för övrigt för Road/Track, om du nu inte redan hade koll på det…Att röra en Charger R/T kan nästan ses som en synd, men om slutresultatet är något alldeles unikt är synden snabbt förlåten. Och just detta exemplar, kallat Charger RT/R, har rönt stor uppmärksamhet överallt. Tidigare i år på Elmia-mässan (och tidigare år där den visats upp icke-färdig) och nu senast på SEMA-mässan i Las Vegas.All denna uppmärksamhet har fått detta svenskbygge, signerad Johan Eriksson, att ta sig hela vägen till Jay Leno’s Garage. Och även den bilälskande tevepersonligheten faller pladask för Charger RT/R.Johan Eriksson och hans team har under fem år förvandlat bilen till vad den är i dag. Det är inte mycket, i princip inget, som är kvar sedan original. Original-V8:an har ersatts med Dodge Vipers V10-maskin från 2007, en erkänd best. Nya motorn är dock inte lämnad orörd utan det mesta är bytt ut mot perfektion och bland annat har gänget låtit montera dubbla turboaggregat från Borg Warner. En sexväxlad manuell låda från Tremec kompletterar motorn som via en specialbyggd kardanaxel skickar kraften, minst 1 200 hästkrafter, till bakhjulen.Chassit är helt ombyggt och modifierat och försett med luftfjädring. Hjulen fram mäter 22 tum, de bakre 24 tum (med en bredd på 15,5 tum!). Fram sitter 420 millimeter stora keramiska bromsskivor med åttakolvsok från Bentley Continental GT och bak 381-millimetersskivor med sexkolvsok från Corvette ZR1.Karossen är lackad i en unik kulör som är en mix av röd, svart, silver och guld.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se