Till salu (eller kom å byt!)
Vintern har kommit, och det är dags att sälja av Teknikens Världs sommarskott. Skicka in ett bytesförslag eller ge ett bud så kan de rullande konstverken bli dina.
Sällan har redaktionen legat mer rätt i tiden än med årets sommarskott. Konstnärligt uppiffade bilar är hetare än någonsin. Häromåret drog BMW:s alla konstbilar – ”art cars” – storpublik till Concorso d'Eleganza på Villa d'Este vid Comosjön. Från auktionsvärlden noteras att en samlare ropade in Janis Joplins bemålade Porsche 356 för rekordsumman 14 miljoner kronor. För att inte tala om den BMW M1 som Frank Stella målade som en hommage till racingföraren Ronnie Peterson. Klubbad för sju miljoner kronor på en Bonhams-auktion.
Nu har din chans kommit. Två unika konstbilar, tillika Teknikens Världs sommarskott 2018, kommer att byta ägare inom kort.
Trogna läsare förstår vilka rariteter det handlar om. Den världskände konstnären ”Preston” fäste sina uttryck på en lyxutrustad Fiat 132 Automatic i samband med att Fiats generalagent i Sverige ville få svenska folket att fortsätta leva som svenskar, men körandes ett italienskt märke med reklamkampanjen ”Lev svenskt, kör italienskt!”.
Den andra konstbilen är en Volvo 343 som Teknikens Världs redaktion smyckade under en happening i Hagaparken. Motivet är mycket komplext, men kan – enkelt uttryckt – sägas ge en ögonblicksbild av en kulturell distinktion i ett andligt spektrum.
Hur det går till? Trots att Bonhams, Museum of Modern Art, Tate Gallery och Sothesby’s ringer varje dag så har vi bestämt oss för att ge er läsare bollen.
Ge oss ett bud!
Allra helst vill vi byta bilarna mot ett eller två vinterskott. Bilar som du tror skulle kunna förgylla livet på redaktionen och berika lässtunden för våra läsare. Men misströsta inte om du inte har någon pärla att byta med. Det går bra att tömma spargrisen också.
Du som ger det vinnande budet kommer inte bara att få två konstverk till garaget. Du får dessutom ett digert lager av extra utrustning. Till vår Fiat 132, av oss döpt till ”Luigi”, medföljer extra strålkastare, både nya och begagnade, med tidstypisk, skrymmande strålkastarrengöring. Även bakre armatur följer med, men av för oss okänd anledning är dessa till en annan modell, Fiat 131. Du får dem i alla fall, för dig som redan har en Fiat 131 blir en extra anledning att lägga ett bud.
Som en knorr medföljer en samling av 15 modellbilar, samtliga Fiat, som har donerats av Leif Larsson, Fiats reklamchef under 1970-talet.
Luigis skick låter sig svårligen beskrivas utan bör upplevas. Vi tror dock att bilen nu går bra efter att tidigare har haft vissa startproblem när motorn har blivit varm.
En överdragsklädsel sitter på, dock inte för att skydda originalklädseln utan för att dölja den. Textilen har passerat tillstånden ”smutsigt” och ”trasigt”, och kan bättre beskrivas som ”upplöst”.
Den kanske värsta defekten för den konstintresserade är att Prestons verk till en del slitit sig från takplåten, och att huvmotivet kännetecknas av en viss frasighet.
Med den svenska utmanaren, döpt likt en pingstvän i vuxen ålder till Lennart, följer inte lika många souvenirer. Men icke att förglömma två startbatterier. Detta eftersom generatorn inte verkar fungera. Ärligt talat, en småsak. Om du bara ser till att ha med en skiftnyckel och ett av batterierna fulladdat i bagageutrymmet så blir du aldrig stående. Laddningsproblematiken ger Lennart en hi-tech image, den blir lite av en laddhybrid.
Med följer också den trasiga original-startmotorn. Inte bara konst ligger högt i kurs i dag utan även ”matching numbers”.
Vi anar att många läsares ögon nu är klistrade på Lennart. Du ser inte behovet av Luigi. Det är inget att skämmas över, det är trots allt en skillnad i verkshöjd. Men se det går inte att bara bjuda på en. Lennart och Luigi är som marsvin, de dör om man skiljer dem åt. De säljs alltså som ett oskiljbart, gift, katolskt marsvinspar.
Det är också som par de kommer att göra skillnad i resten av ditt liv.
Med Lennart och Luigi i garaget behöver du inte längre välja mellan att ”leva svenskt och köra italienskt” eller ”köra svenskt och leva italienskt”.
Så enkelt allt plötsligt blir.
Se så, vad väntar du på? Kolla vad du har i spargrisen, prata inte med frugan om det, och skicka in ett bud och posta inbjudningarna till ditt första garagevernissage.
Mejla oss ditt bud!
Mejla ditt bud till marcus.engstrom@teknikensvarld.se.
Observera att epostadressen i tidningen är felaktig då den innehåller svenska tecken. Använd adressen ovan.
Luigis och Lennarts tid tillsammans
Del 1: Teknikens Värld nr 16/2018
Vi köper Luigi, en Fiat 132 med dalamotiv, i Rättvik men redan i Tällberg börjar han tjura.
Del 2: Teknikens Värld nr 18/2018
Luigi är en riktig festpajare och vi puttar runt honom i Stockholmstrafiken.
Del 3: Teknikens Värld nr 19/2018
Vi tröttnar på Luigi och köper Lennart, en Volvo 343, och målar italienska motiv på honom.
Del 4: Teknikens Värld nr 20/2018
Tävling: ”Lev svenskt, kör italienskt” mot ”lev italienskt, kör svenskt”.
Del 5: Teknikens Värld nr 21/2018
Träff med marknadschefen bakom ”lev svenskt, kör italienskt”.
https://youtu.be/mgnkBauYDP4
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se