Uruguay har byggt en rund bro
Normalt sett bygger man cirkulationsplatser för att underlätta trafiken i en vägkorsning. I Uruguay har man dock valt en annan metod – och byggt en rund väg på en bro.
Den märkligt formgivna bron, som vi gissar fått tydlig inspiration från en cirkulationsplats, har ritats av arkitektbyrån Rafael Vinoly och spänner över Garzon-lagunen i Uruguay. Innan brons tillkomst var det enda sättet att korsa lagunen, och få en glimt av den vackra omgivningen, med hjälp av en liten färja.Bron ger nu en ökad kapacitet, och tillgänglighet till Uruguays enligt lag oexploaterade kust (endast 35% av kustlinjen i lagundistriktet tillåts exploateras). Över tusen fordon beräknas passera bron dagligen. Bygget kostade motsvarande knappt 90 miljoner kronor och har finansierats av argentinske fastighetsutvecklaren Eduardo Constantini.Så till den viktigaste frågan – varför är den rund? Ja, förutom att det ger en ”ikonisk arkitektur” så är tanken att formen ska hindra fortkörning och göra att bilisterna saktar ner och tar in den vackra omgivningen i stället. Så var det med det.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se