Världsrekord-V8 startas efter 97 år i dvala
Här är motorn som en gång i tiden gjorde Darracq till världens snabbaste bil. Så här såg det ut när den startades igen efter att ha varit bortglömd i 97 år.
Gilla på Facebook för fler videoklipp!
Kommer du ihåg filmen från Goodwood Festival of Speed som vi visade dig i somras, där du fick se 1906 års snabbaste bil i världen sladda runt på den brittiska banan? Det är motorn i just den bilen du ser i filmen ovan.
Franska Darraqs V8 på 25,4 liter och 200 hästkrafter, som 1906 tog världsrekordbilen upp till hissnande 197 km/h vid ett rekordförsök i Daytona, hade samma år sålts till Algernon Lee Guinness (japp, han tillhörde den berömda ölbryggarfamiljen). Mellan 1906 och 1909 slogs fler rekord, bland annat franskt nationsrekord, brittiskt rekord på flygande kilometern samt världsrekord över en kilometer med stående start.
LÄS OCKSÅ: Världens häftigaste motor är från 1906
1909 gick en vevstake sönder och bilen med motor ställdes undan. Vid Algernon Lee Guinness död 1954 fanns två tredjedelar av bilen kvar i hans ägo, men 1956 dök en gentleman vid namn Gerald Firkins upp och köpte resterna. Han spenderade merparten av sitt liv med att leta efter delar för att kunna återställa bilen och motorn. Men på grund av försämrad hälsa var han tvungen att sälja sitt projekt som han haft i 50 år. 2006 köpte britten Mark Walker bilen med tillhörande 25,4-liters V8-motor och i filmen ovan, som är från 2006, får vi höra hur han startar upp motorn igen efter att den varit tyst i otroliga 97 år. Motorn var med andra ord 101 år gammal när uppstarten filmades, i dag är den 110 år gammal.
LÄS OCKSÅ: Så ser 50 år gammal motorolja ut
Resten av historien känner vi till. På Goodwood Festival of Speed 2015 gjorde Darracq 200 HP ”Land Speed Record Car” comeback inför en hänförd publik. Hur det såg ut ser du i filmen nedan.Lite extra onödigt vetande: 200 hästkrafter är inte mycket i dag, men 1905, det år bilen byggdes, var det enormt mycket. Darracqs tidigare världsrekordbil, från 1904, hade endast 100 hästkrafter, då plockade ur en fyrcylindrig maskin på 11,3 liter. Den nådde 168,2 km/h, vilket alltså var snabbare än någonting annat på den tiden.
https://youtu.be/SgN1387v4sAGilla på Facebook för fler videoklipp!
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se