Volvo säljer Ocean Race
Världskappseglingstävlingen Volvo Ocean Race kommer sannolikt inte längre att heta Volvo Ocean Race eftersom Volvo Cars och Volvo Group har valt att sälja ägandeskapet.
Världens mest kända havskappseglingstävling jorden runt – Volvo Ocean Race – har burit det svenska (latinska) namnet sedan 2001. Då tog nämligen biltillverkaren Volvo Cars och lastbilstillverkaren Volvo Group över ägande- och sponsorskapet efter brittiska Whitbread. Dessförinnan hade tävlingen, sedan starten 1973, gått under namnet Whitbread Round the World Race.
Men nu kan vi misstänka att det är slut med Volvo i namnet på den krävande kappseglingstävlingen som avgörs vart tredje år. I dag meddelar nämligen Volvo Cars och Volvo Group att de överför ägandeskapet till Atlant Ocean Racing Spain.
Nuvarande tävling, som startade i Alicante i oktober förra året och som avslutas i Haag i slutet av juni i år, berörs inte av förändringarna. Ägandeförhållandena förändras inte förrän efter nuvarande tävling.
Volvo V90 Cross Country Ocean Race Edition lanserades i höstas och kan ha varit den sista av sitt slag..
När nästa världskappomseglingstävling, som är planerad till 2021 och 2022, avgörs ska Volvo vara med som sponsor i någon form och då med hållbarhet i fokus. Om det även inkluderar titelsponsring återstår att se.
Denna förändring kan möjligtvis föra med sig att vi inte kommer att få se fler Volvo Ocean Race-modeller från Volvo.
Notera att i en tidigare version av denna artikel framgick det inte att Volvo kommer att agera sponsor i tävlingen om tre år.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se