Volvo Trucks uppföljare till The Epic Split
Det är sällan en uppföljare kan mäta sig med originalet, det gäller även i detta fall även om Volvo Lastvagnars nya reklamfilm är sevärd på sitt sätt.
Gilla på Facebook för fler videoklipp!
Alla minns vi Volvo Lastvagnars reklamkampanj under hösten 2013 som avslutades majestätiskt. Ackompanjerad av Enyas mysiga Only Time fick vi se ”The Muscles from Brussels”, det vill säga kampsportstjärnan och Hollywood-skådisen Jean-Claude Van Damme, gå ner i en episk split mellan två Volvo-lastbilar.
Reklamfilmen hyllades världen över och vann dessutom flera fina priser.
Nu har Volvo Lastvagnar släppt en ny reklamfilm som de kallar för uppföljaren till ”The Epic Split” som filmen med Van Damme kallades.
I nya filmen får vi se lilla Sophie fjärrstyra en 18 ton tung och 540 hästkrafter stark Volvo FMX 8x6 på en byggarbetsplats. Med endast en handkontroll sägs den fyraåriga tjejen livetesta vad Volvo-lastbilen går för och hur stryktålig den är.
Filmen är helt klart sevärd, men i samma kaliber som förra filmen är den inte. Med Van Damme-filmen ville Volvo Trucks, som företaget heter internationellt, visa upp precisionen i Volvo Dynamic Steering. I filmen med fyraåriga Sophie vill man visa upp andra tekniker, så som den automatiska framhjulsdriften samt hur kraftigt byggd FMX-lastbilen är med förstärkta hörn, hasplåtar, högre markfrigång med mera.
Volvo Lastvagnar har en rad uppmärksammade filmer bakom sig utöver den med Van Damme. I en film lät de en hamster styra lastbilen, i en annan lät de Volvo LV-chefen hänga på hög höjd ståendes på fronten av lastbilen och i en tredje fick lastbilen vara med vid den berömda tjurrusningen i spanska Pamplona.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se