Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Volvo visar PV36 på Techno Classica

Världens största gammelbilsmässa, Techno Classica i tyska Essen, äger rum 10-14 april. Där kommer ett tusental utställare att visa upp fantastiska bilar. En av alla dessa bilar står i Volvos monter där PV36 kommer att kunna beskådas.

Omkring 200 000 besökare väntas betala entré för att titta på de tusentals bilar som ställs ut på Techno Classica Essen som öppnar i morgon onsdag den 10 april. Till denna världens största utställning av historiska bilar tar Volvo Cars med sig en PV36, eller Carioca som den kom att kallas under 1930-talet. Det rör sig inte om vilken PV36 som helst utan om det exemplar som mellan 1935 och 1938 ägdes och kördes av Gustaf Larson, en av de två Volvo-grundarna. Han sålde bilen 1938 till en Per-Erik Wallin som lät den gå i arv under flera årtionden framöver. I dag står bilen, när den inte är i montern på Techno Classica, på Volvos museum i Göteborg.

PV36 var Volvos första modell med strömlinjeformad kaross, starkt inspirerad av hur bilarna i USA såg ut under 1930-talet. ”Art Deco i rörelse” kallades designtrenden som egentligen gick under namnet ”Streamline Moderne”. PV36:an hade föregåtts av riktigt kantiga fordon så som ÖV4, PV4 och PV651.

Ingenjör Gustaf L.M. Ericsson hade redan tidigare under 1930-talet fått i uppdrag att ta fram en strömlinjeformad modell åt Volvo och 1933 visades konceptbilen Venus Bilo upp på Lidingö, en udda skapelse som stannade i just konceptstadiet. Men den blev ändå startskottet till PV36 som ritades av Ivan Örnberg som nyligen hade anställts av Volvo efter att ha varit verksam inom den amerikanska bilindustrin.

Konceptbilen Venus Bilo från 1933 som föregick Volvo PV36.Konceptbilen Venus Bilo från 1933 som föregick Volvo PV36.Konceptbilen Venus Bilo från 1933 som föregick Volvo PV36.
Konceptbilen Venus Bilo från 1933 som föregick Volvo PV36.

Beteckningen PV36 utgörs av två delar. Dels PV som står för Personvagn och dels 36 som syftar på årtalet 1936. Modellen lanserades 1935, men Volvo ville vara före sin tid och gav därför en beteckning som skulle få köparna en känsla av att de köpte en bil skapad för framtiden. Bland annat svenska polisen köpte ett antal PV36.

Under huven på Volvo PV36 satt, och sitter fortfarande i utställningsbilen, en sidventilssexa på 3,7 liter som levererar drygt 80 hästkrafter. Motorn är sammanlänkad med en treväxlad manuell låda med osynkad första växel.

Ur PV36 växte även modellen PV51 som kom 1936. Den var mindre och billigare än PV36 som på den tiden kostade 8 500 kronor, vilket i dag motsvarar cirka 265 000 kronor.

Utställningsbilen, som har chassinummer 85, är däremot ovärderlig i och med dess historia samt att den har få mil på mätaren och är näst intill i originalskick (vilket syns). Den har endast blivit omlackerad en gång, något som skedde tidigt under exemplarets existens.

2002 var Teknikens Värld och tittade på just den bil som nu ställs ut på Techno Classica. Då hade den under många år stått i ett uthus till ett sågverk.2002 var Teknikens Värld och tittade på just den bil som nu ställs ut på Techno Classica. Då hade den under många år stått i ett uthus till ett sågverk.2002 var Teknikens Värld och tittade på just den bil som nu ställs ut på Techno Classica. Då hade den under många år stått i ett uthus till ett sågverk.
2002 var Teknikens Värld och tittade på just den bil som nu ställs ut på Techno Classica. Då hade den under många år stått i ett uthus till ett sågverk. Foto: Teknikens Världs arkiv

Vid sidan om PV36 visar Volvo i sin monter på Techno Classica även upp en PV4 från 1929, en Amazon från 1966, en 164 från 1969, en 240 Turbo från 1981, en 850 T5-R från 1995 och nya S60 från 2019.