Skrota däck med mönster?
Ruben Börjesson svarar:
Skrota däck med mönster?
Hej!
Mina dubbfria Continental vinterdäck med tillverkningsår 2005 har gått fyra vintrar och totalt knappt 2 000 mil. Mönsterdjupet är cirka 7 millimeter. De är sommarförvarade i en sval och mörk matkällare.
Jag skulle vilja fråga dej om råd, Om jag ska göra en ”normal” avvägning mellan trafiksäkerhet och ekonomi, är det då dags att skrota däcken nu och köpa nya eller kan jag köra vidare?Hur gör folk i mitt läge? Hur många år kör folk på vinterdäck? Kastar folk vinterdäck med mycket mönster kvar enbart för att de uppnått en viss ålder?
Jag har försökt söka runt på webben men hittar inget bra svar på frågan. Jag har också tittat på mängder av begagnatannonser med vinterdäck och ytterst få säljare anger däckens ålder. Det verkar bara vara mönsterdjupet och dimensionen som är viktigt. Det verkar ju finnas en marknad för halvslitna vinterdäck, det tycker jag verkar konstigt ifall däcken åldras så snabbt som många av experterna påstår.
Likaså verkar lagstiftningen enbart fokusera på mönsterdjup, inte ålder på däcket. Det enda jag hittar är ständiga diskussioner kring om man kan köra slut på vinterdäck över sommaren eller inte.
Jag är inte rik men vill inte vara dumsnål heller. Är det dags att skrota mina däck nu eller kan jag med hyfsat god trafiksäkerhet köra en vinter till på dem?
Till sist skulle jag önska att ni tog med vinterdäck som är några år gamla i era tester så kan sådana som jag få en referens till vad jag får för pengarna om jag byter däck ofta. Gärna någon form av specialtest också där ni försöker titta på om olika fabrikat åldras olika.
Mvh
Ove Andersson
Hur mycket du har kvar av vinteregenskaperna hos dina gamla däck är frågan. Vi har faktiskt testat det i samband med vårt stora test av nya vinterdäck. Bläddra vidare till sidan 82 i Teknikens Värld nr 21/2010 (utkommer 30 september) och läs om testresultaten. Skilnaden mellan ett nytt dubbdäck och ett som gått ett par säsonger är betydligt större än hos motsvarande odubbat nordiskt eller centraleuropeiskt. I alla fall när det gäller premiumdäck.
I ditt fall förstår jag att det känns slösaktigt att slänga dina vinterdäck med så mycket mönster kvar. Man behöver veta lite mer om däckens skick för att avgöra det. Känns däcken väldigt hårda i ytan och är de snedslitna?
Det säkraste är förstås att köpa nya, men avvägningen är svår.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se