Snålkör med hårda däck
Mikael Stjerna svarar:
Snålkör med hårda däck
Takk for fin artikkel om brenslesparmedel. Men du avslutter med artikkelen med et utsagn fra Rolf Lundblad: ”I somras körde jag på tre kilo och det sparade jag en deciliter per mil”.
Og dette har jeg sett fra flere som en måte att spare bensin.
Men hva skjer med dekkene? Vil ikke de bli slitt fel? Och hur blir veggreppet med for mycket luft i?
HENRIK W. ANTHONSEN, KARLSKOGA
Däcken blir inte snett eller fel slitna för att du kör med högt lufttryck. Det går inte att trycka i så mycket luft att stommen deformeras i så hög grad att däcken bara slits på mitten. Nackdelarna är snarast av komfortkaraktär. Med högt lufttryck slutar däcken till viss del att fungera som stötdämpare. Med högt lufttryck får du också mindre följsamhet i däcket vilket påverkar väggreppet negativt. Det kan framför allt uppstå en sladdrisk om du har bra däck fram och dåliga, hårdpumpade däck bak.
Lite högre tryck än biltillverkarens rekommendetioner skadar inte.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se