Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
080207-whiplashskada
080207-whiplashskada
080207-whiplashskada
080207-whiplashskada

Snålkör med hårda däck

Mikael Stjerna svarar:

Snålkör med hårda däck

Takk for fin artikkel om brenslesparmedel. Men du avslutter med artikkelen med et utsagn fra Rolf Lundblad: ”I somras körde jag på tre kilo och det sparade jag en deciliter per mil”.

Og dette har jeg sett fra flere som en måte att spare bensin.

Men hva skjer med dekkene? Vil ikke de bli slitt fel? Och hur blir veggreppet med for mycket luft i?

HENRIK W. ANTHONSEN, KARLSKOGA

Däcken blir inte snett eller fel slitna för att du kör med högt lufttryck. Det går inte att trycka i så mycket luft att stommen deformeras i så hög grad att däcken bara slits på mitten. Nackdelarna är snarast av komfortkaraktär. Med högt lufttryck slutar däcken till viss del att fungera som stötdämpare. Med högt lufttryck får du också mindre följsamhet i däcket vilket påverkar väggreppet negativt. Det kan framför allt uppstå en sladdrisk om du har bra däck fram och dåliga, hårdpumpade däck bak.

Lite högre tryck än biltillverkarens rekommendetioner skadar inte.