Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
1 AV 2
Höstens trackday var en succé!
2 AV 2
Foto: Patrik Lindgren

Snart dags – boka din plats till vårens trackday

Knoppar brister och solskenet lockar. Men kom igen, det finns inget bättre vårtecken än Teknikens Världs trackday på Mantorp. Nu kör vi!

Lampan slår om från rött till grönt, längst fram i ledet vinkar en Teknikens Världare fram bilarna. I sakta mak rullar vi ut ur depån och plötsligt passerar vi linjen. Den där linjen. Som indikerar att på andra sidan är det full fart som gäller. Eller rättare sagt, fri fart. Vi kör så snabbt vi vill, vågar och kan.

Anmälan
Anmälan sker direkt hos Mantorp Park via Tickster.
Klicka här för att anmäla dig här!

Två varv senare börjar vi bli varma i kläderna. Däcken börjar nå någon form av arbetstemperatur och för de allra flesta har den där första lätt överväldigande känslan släppt. Axlarna sjunker ner en smula och kanske till och med att vi klarar av att lyfta blicken en smula? Så att vi ser vart vi ska köra, i stället för att bara titta precis där vi är. Vilket är första steget för att verkligen lyckas hitta rätt spårval runt Mantorp Park.

Mazda MX-5 är ett vansinnigt smart val att köra trackday med. Chefredaktör Engström håller med.
Mazda MX-5 är ett vansinnigt smart val att köra trackday med. Chefredaktör Engström håller med.
Mazda MX-5 är ett vansinnigt smart val att köra trackday med. Chefredaktör Engström håller med.
Konsten att le med hela ansiktet, här har vi ett bra exempel på hur det ska gå till.
Konsten att le med hela ansiktet, här har vi ett bra exempel på hur det ska gå till.
Konsten att le med hela ansiktet, här har vi ett bra exempel på hur det ska gå till.
1 AV 2
Mazda MX-5 är ett vansinnigt smart val att köra trackday med. Chefredaktör Engström håller med.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 AV 2
Konsten att le med hela ansiktet, här har vi ett bra exempel på hur det ska gå till.
Foto: Marcus Engström / Expressen Lifestyle

Plötsligt hörs ett annat motorljud in i bilen och vi kan bara älska det faktum att en Porsche 992 GT3 just nu varvar 9 000 r/min bredvid oss ut på raksträckan. Motorglädje när den är som bäst? Just nu är allt bara kul. Hastigheten är inte så hög, men känslorna bubblar. Förmånen att få köra allt vad man orkar på racerbana under ordnade former borde vara självklar, men är det inte. Det finns bara ett begränsat antal platser, det gäller att passa på när tillfälle bjuds.

Ännu ett exempel på att le med hela ansiktet. Att köra på bana är kul. Eller grymt kul. Fasligt kul? Sjukt kul!
Ännu ett exempel på att le med hela ansiktet. Att köra på bana är kul. Eller grymt kul. Fasligt kul? Sjukt kul!
Ännu ett exempel på att le med hela ansiktet. Att köra på bana är kul. Eller grymt kul. Fasligt kul? Sjukt kul!
Linus ”Trackday” Pröjtz får spelet. Inte helt ovanligt när det vankas Öhlinare...
Linus ”Trackday” Pröjtz får spelet. Inte helt ovanligt när det vankas Öhlinare...
Linus ”Trackday” Pröjtz får spelet. Inte helt ovanligt när det vankas Öhlinare...
1 AV 2
Ännu ett exempel på att le med hela ansiktet. Att köra på bana är kul. Eller grymt kul. Fasligt kul? Sjukt kul!
Foto: Marcus Engström / Expressen Lifestyle
2 AV 2
Linus ”Trackday” Pröjtz får spelet. Inte helt ovanligt när det vankas Öhlinare...
Foto: Marcus Engström / Expressen Lifestyle

Varvet efter flaggas passet av, bilen får lite välbehövd avkylning innan vi glider in i depå. Plötsligt märks det extremt tydligt hur varmt det är inne i bilen och så snart vi stannat hoppar vi ut. Tillsammans med alla andra i passet. Förarna från bilarna runtomkring ler, det finns en gemensam glädje som nästan går att ta på. Roligast är de som aldrig kört innan och som nu tagit första steget. Glädjen vet liksom inga gränser och snacket drar i gång så fort det finns någon att berätta för. Vilket det gör, direkt. Delad körglädje är dubbel körglädje. Så anmäl dig nu. Oavsett om du aldrig kört bana, eller levt ditt liv på bana. Alla är välkomna!