Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
1 AV 2
En massa bilar och bilägare intog än en gång Mantorp Park
2 AV 2
Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle

Tack för en kanondag på banan!

Strålande sol och tre grupper med åksugna förare. Inte undra på att deltagarna summerar Teknikens Världs första trackday 2023 med orden: ”Tack, vilken fantastisk dag med en massa härlig körning”.

Tina Johansson var bland de ­första som stegade in i depån på Mantorp Park på morgonen till Kristi Himmelsfärdsdagen. Förväntan syntes i ansiktet på Tina som strålade tillsammans med morgonsolen. Och då skulle hon ändå bara titta på, trodde hon.
– Det är den perfekta födelse­dagspresenten till min sambo Mats Håkansson, berättade Tina.

Mats Håkansson och Tina Johnsson. Foto: Privat

– Jag googlade runt och hittade mest jätte­dyra evenemang där man bara fick köra i 20 minuter. Sen såg jag att Teknikens Värld arrangerade en trackday och det blev verkligen perfekt. Massor av körning för Mats och jag kan gå runt i depån och prata med folk och titta på.

Hur tog Mats emot presenten?
– Han blev jätteglad och sa ”ska jag få köra en hel dag på en racerbana?!”. Det är första gången för honom på en riktig bana. Sedan han fick presenten har jag inte sett till honom mycket, han har fixat med bilen, en BMW 330Ci, bytt bromsar och lite annat, skrattar Tina.

Rustan Olsson i sin Porsche Cayman 2006. Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle

En bit bakom Mats BMW står en lite mer rutinerad banåkare. Rustan Olsson och hans två kompisar från Arvika kommer minst en gång per år på Teknikens Världs evenemang.
– Vi åker på det här och lite andra ban­dagar, med Porscheklubben. Det är verkligen roligt och min Cayman S fungerar verkligen bra, effekten räcker till och det går lagom fort. Det går att köpa en sån här för ett överkomligt pris numera.

Porsche, BMW och Audi är de vanligaste bilarna ute på banan men det finns också bilar som sticker ut lite extra. En är Emil Johanssons Abarth 595 från 2018. Emil berättar att han kom över bilen till ett bra pris och att han är andra ägare.
– Jag är usel på att fickparkera och behövde en liten bil som är snabb i stan. Den här fungerar perfekt. Den är inte så snabb på raksträckan men jag hänger med i kurvorna. Nästa steg upp är kanske en Toyota GR Yaris men så är den också bra mycket dyrare, säger Emil.

Emil Johansson i en Abarth 595. Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle

Något av ett spontanköp gjorde också Olle Axenborg när han i höstas köpte sig en Hyundai i30 N.
– Jag plockade ut bilen i lördags och nu är jag här. Jag föll för den direkt när jag såg annonsen och det blev ett spontanköp. Jag har inte lärt mig alla 13 000 inställningar man kan göra men det ska bli roligt att köra på banan.

Efter tre körpass passade Olle på att fråga trackday-generalen Linus Pröjtz om råd med understyrningen.
– Försök att hålla kvar bromsen lite längre in i kurvan. Då blir bilen lite lättare bak och styr in lite bättre, var Linus tips.

Olle Axenborg i sin nya Hyundai i30 N. Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle

Andra som fick svara på frågor var trackday-partnern Öhlins. Bert Skelander och Rade Catovic visade stötdämpare och förklarade för gästerna hur de kunde förbättra sina bilar och vad en bra stötdämpare kan göra för skillnad.

Vilken är den vanligaste frågan ni får?
– De frågar varför de ska byta stöt­dämpare och varför de ska välja Öhlins, berättar Skelander.

Bert Skelander och Rade Catovic vet allt och lite till om hur Öhlins stötdämpare fungerar. Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle

Och vad svarar ni?
– Vi berättar vad stötdämpare har för funktion och vad det blir för skillnad om de byter. Skillnaden mellan oss och flera av våra konkurrenter är att vi testkör alla bilar vi säljer stötdämpare till. Andra gör en beräkning men vi kör bilarna på bana, vi kör minst 100 mil med varje bil. Just nu jobbar vi med en Street Performance-dämpare till Tesla Model Y och då kör vi bilen med fyra personer i. 

Fullsatt även ute i bandepån på Mantorp. Nisse går omkring med extra luft i näven, om nån skulle behöva påfyllning.
Fullsatt även ute i bandepån på Mantorp. Nisse går omkring med extra luft i näven, om nån skulle behöva påfyllning.
Fullsatt även ute i bandepån på Mantorp. Nisse går omkring med extra luft i näven, om nån skulle behöva påfyllning.
Ser ni ungdomsmannen i röd tröja vid den babyblå räser-Hyundaien? Han leter Linus och älskar er.
Ser ni ungdomsmannen i röd tröja vid den babyblå räser-Hyundaien? Han leter Linus och älskar er.
Ser ni ungdomsmannen i röd tröja vid den babyblå räser-Hyundaien? Han leter Linus och älskar er.
1 AV 2
Fullsatt även ute i bandepån på Mantorp. Nisse går omkring med extra luft i näven, om nån skulle behöva påfyllning.
Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle
2 AV 2
Ser ni ungdomsmannen i röd tröja vid den babyblå räser-Hyundaien? Han leter Linus och älskar er.
Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle

Vi upplever Model Y:s standarddämpare som något hårda. Går det att göra bättre dämpare?
– Ja, det gör det. Skillnaden är att vi kan bygga dyrare dämpare än biltillverkarna kan, med bättre material, bättre konstruktioner och mindre toleranser. Då blir dämparna bättre både ute på vägen med bättre komfort och här på banan under en bandag.

Marta Danielsson och Astrid Danielsson medåker i en Audi.
Marta Danielsson och Astrid Danielsson medåker i en Audi.
Marta Danielsson och Astrid Danielsson medåker i en Audi.
Ruben Börjesson visar racelinjen für alle!
Ruben Börjesson visar racelinjen für alle!
Ruben Börjesson visar racelinjen für alle!
Hjälm, heltäckande klädsel och rutorna upphissade. Det gäller på banan trots att solen steker.
Hjälm, heltäckande klädsel och rutorna upphissade. Det gäller på banan trots att solen steker.
Hjälm, heltäckande klädsel och rutorna upphissade. Det gäller på banan trots att solen steker.
1 AV 3
Marta Danielsson och Astrid Danielsson medåker i en Audi.
Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle
2 AV 3
Ruben Börjesson visar racelinjen für alle!
Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle
3 AV 3
Hjälm, heltäckande klädsel och rutorna upphissade. Det gäller på banan trots att solen steker.
Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle

Race taxi-bilar från Audi

e-tron GT 

e-tron GT RS 

A8 quattro

RS3 

RS6 

Q8 e-tron 

Under Race taxi-passet hittade vi Tina Johansson igen.

Har du åkt med i någon av Audis bilar?
– Ja, jag åkte med i den röda, en Audi Q8 e-tron, det var riktigt roligt. Jag brukar vara lite rädd att åka med i vanliga fall men det känns tryggt att åka med duktiga förare. Men jag är ändå glad att jag valde att inte vara passagerare till Mats, det kanske får bli en annan gång.

Efter sista körpasset hinner vi också fråga Mats vad han till slut tyckte om Tinas födelsedagspresent.
– Det här var jätteroligt och jag kommer att komma hit flera gånger. Men till nästa gång får det bli en ny bil, skrattar Mats.

Jaha, det ska det, ska du byta bil?
– Ja, jag vet i alla fall vad jag ska köpa för present framöver, svarar Tina.

Innan Tina Johansson och Mats Håkansson lämnade Mantorp Park säger de som alla andra den här solskensdagen:
– Tack! Det var verkligen en kanondag på alla sätt.

Pirellis experter hjälper till i depån. Rätt däck och lufttryck förbättrar upplevelsen!
Pirellis experter hjälper till i depån. Rätt däck och lufttryck förbättrar upplevelsen!
Pirellis experter hjälper till i depån. Rätt däck och lufttryck förbättrar upplevelsen!
Linus Pröjtz och Erik Wedberg däckade.
Linus Pröjtz och Erik Wedberg däckade.
Linus Pröjtz och Erik Wedberg däckade.
1 AV 2
Pirellis experter hjälper till i depån. Rätt däck och lufttryck förbättrar upplevelsen!
Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle
2 AV 2
Linus Pröjtz och Erik Wedberg däckade.
Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle

Missa inte höstens trackday!

Vi kör igen på Mantorp Park söndagen den 17 september. Det vill du inte missa! Boka din plats redan i dag – det gör du här.

Missa inte att ta en titt på de många bilder som våra fotografer tog under vårens trackday. Du hittar dem i bildgalleriet nedan.