Tack för en kanondag på banan!
Strålande sol och tre grupper med åksugna förare. Inte undra på att deltagarna summerar Teknikens Världs första trackday 2023 med orden: ”Tack, vilken fantastisk dag med en massa härlig körning”.
Tina Johansson var bland de första som stegade in i depån på Mantorp Park på morgonen till Kristi Himmelsfärdsdagen. Förväntan syntes i ansiktet på Tina som strålade tillsammans med morgonsolen. Och då skulle hon ändå bara titta på, trodde hon.
– Det är den perfekta födelsedagspresenten till min sambo Mats Håkansson, berättade Tina.
– Jag googlade runt och hittade mest jättedyra evenemang där man bara fick köra i 20 minuter. Sen såg jag att Teknikens Värld arrangerade en trackday och det blev verkligen perfekt. Massor av körning för Mats och jag kan gå runt i depån och prata med folk och titta på.
Hur tog Mats emot presenten?
– Han blev jätteglad och sa ”ska jag få köra en hel dag på en racerbana?!”. Det är första gången för honom på en riktig bana. Sedan han fick presenten har jag inte sett till honom mycket, han har fixat med bilen, en BMW 330Ci, bytt bromsar och lite annat, skrattar Tina.
En bit bakom Mats BMW står en lite mer rutinerad banåkare. Rustan Olsson och hans två kompisar från Arvika kommer minst en gång per år på Teknikens Världs evenemang.
– Vi åker på det här och lite andra bandagar, med Porscheklubben. Det är verkligen roligt och min Cayman S fungerar verkligen bra, effekten räcker till och det går lagom fort. Det går att köpa en sån här för ett överkomligt pris numera.
Porsche, BMW och Audi är de vanligaste bilarna ute på banan men det finns också bilar som sticker ut lite extra. En är Emil Johanssons Abarth 595 från 2018. Emil berättar att han kom över bilen till ett bra pris och att han är andra ägare.
– Jag är usel på att fickparkera och behövde en liten bil som är snabb i stan. Den här fungerar perfekt. Den är inte så snabb på raksträckan men jag hänger med i kurvorna. Nästa steg upp är kanske en Toyota GR Yaris men så är den också bra mycket dyrare, säger Emil.
Något av ett spontanköp gjorde också Olle Axenborg när han i höstas köpte sig en Hyundai i30 N.
– Jag plockade ut bilen i lördags och nu är jag här. Jag föll för den direkt när jag såg annonsen och det blev ett spontanköp. Jag har inte lärt mig alla 13 000 inställningar man kan göra men det ska bli roligt att köra på banan.
Efter tre körpass passade Olle på att fråga trackday-generalen Linus Pröjtz om råd med understyrningen.
– Försök att hålla kvar bromsen lite längre in i kurvan. Då blir bilen lite lättare bak och styr in lite bättre, var Linus tips.
Andra som fick svara på frågor var trackday-partnern Öhlins. Bert Skelander och Rade Catovic visade stötdämpare och förklarade för gästerna hur de kunde förbättra sina bilar och vad en bra stötdämpare kan göra för skillnad.
Vilken är den vanligaste frågan ni får?
– De frågar varför de ska byta stötdämpare och varför de ska välja Öhlins, berättar Skelander.
Och vad svarar ni?
– Vi berättar vad stötdämpare har för funktion och vad det blir för skillnad om de byter. Skillnaden mellan oss och flera av våra konkurrenter är att vi testkör alla bilar vi säljer stötdämpare till. Andra gör en beräkning men vi kör bilarna på bana, vi kör minst 100 mil med varje bil. Just nu jobbar vi med en Street Performance-dämpare till Tesla Model Y och då kör vi bilen med fyra personer i.
Vi upplever Model Y:s standarddämpare som något hårda. Går det att göra bättre dämpare?
– Ja, det gör det. Skillnaden är att vi kan bygga dyrare dämpare än biltillverkarna kan, med bättre material, bättre konstruktioner och mindre toleranser. Då blir dämparna bättre både ute på vägen med bättre komfort och här på banan under en bandag.
Race taxi-bilar från Audi
Under Race taxi-passet hittade vi Tina Johansson igen.
Har du åkt med i någon av Audis bilar?
– Ja, jag åkte med i den röda, en Audi Q8 e-tron, det var riktigt roligt. Jag brukar vara lite rädd att åka med i vanliga fall men det känns tryggt att åka med duktiga förare. Men jag är ändå glad att jag valde att inte vara passagerare till Mats, det kanske får bli en annan gång.
Efter sista körpasset hinner vi också fråga Mats vad han till slut tyckte om Tinas födelsedagspresent.
– Det här var jätteroligt och jag kommer att komma hit flera gånger. Men till nästa gång får det bli en ny bil, skrattar Mats.
Jaha, det ska det, ska du byta bil?
– Ja, jag vet i alla fall vad jag ska köpa för present framöver, svarar Tina.
Innan Tina Johansson och Mats Håkansson lämnade Mantorp Park säger de som alla andra den här solskensdagen:
– Tack! Det var verkligen en kanondag på alla sätt.
Missa inte höstens trackday!
Vi kör igen på Mantorp Park söndagen den 17 september. Det vill du inte missa! Boka din plats redan i dag – det gör du här.
Missa inte att ta en titt på de många bilder som våra fotografer tog under vårens trackday. Du hittar dem i bildgalleriet nedan.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se