Teknikens Värld nummer 11 / 1953
Denna text är hämtad från "I backspegeln" i nr 11/2007.
Det var svindlande svårt att förstå. Problemen med syrebrist, kokande kroppsvätskor och exploderande hudbubblor skulle snart vara avklarade.
Tekniken var redo. Tack vare rea- och raketdrift och hårdgummidräkter av typen T-1 med halvstela dragspelsleder i vid knän och armbågar skulle vi snart bli rymdmänniskor. Det fanns ingen återvändo – vi hade stöpt ner allt för mycket tid och pengar i rymdforskningen, menade artikelförfattaren major Sven Holmgren. Nu skulle vi ta oss långt utanför stratosfären. Ja, kanske till och med till månen.
”Knarren öppnar alla vägar” löd rubriken till Ivar Ahlsteds romantiska skildring av sin 1 300-milafärd över Europa. Iförd basker, skinnbyxor, pjäxor och renskinnsjacka puttrade han över Pyrenéerna med en handrullad cigarrett i mungipan.
Bokstäverna T och V dominerade vår logotype 1952-60. En ny fick av förklarliga skäl arbetas fram när televisionen fick sitt genombrott ett par år senare.
Form i Götet
Vi besökte den 36:e upplagan av Svenska Mässan i Göteborg och rynkade på näsan åt kommersen. Additionsmaskiner, brytsäkra kammar i nylon och hushållsapparater signerade Sigvard Bernadotte i all ära men det var denna PV 445 med specialkaross från LE Ringborg i Norrköping som fångade vårt intresse. Äkta läderklädsel och Dunlopillodynor ingick priset på 18 000 kronor.
Fartvinnande liggstil
Racing på två hjul var hett 1953. Såväl speedway som motorcross – både med och utan sidovagn – uppmärksammades. Vi hade även lyckats få en intervju med roadracing-giganten Geoff Duke, om än av det mer kompakta snittet. På bilden, tagen under Schweiz Grand Prix, demonsterade han sin ”fartvinnande liggstil: liggandes platt på tanken med hakan på skumgummidynan”. Geoff Duke blev världsmästare sex gånger och vann det spektakulära landsvägsloppet på Isle of Man fem gånger.
Raseriet
Civilingenjör Bertil Götherströms ord var hårda. Den nya flugan mopeden ”grasserar värre är någonsin” menade han och mest kritik fick den så kallade påhängsmotorn utstå. Felmonterade på vanliga cyklar och med vibrationer, rambrott och olyckor som följd.
”Mopeden ska
betraktas som en
minimimotorcykel och inte som en cykel med motor – något som italienarna gjort fordonet till”, fortsätter det. Götherström syftade naturligvis på efterkrigstidens skoterboom.
Det stora dilemmat ansågs dock den nya typen av förare vara. De utan det genuina motorintresset och som vare sig behärskade bromsteknik eller frikoppling och dessutom var helt borttappade när det kom till trafikregler.
Det sistnämda drar vi lätt paralleller till i dag. Nu när det är vårtider och cyklarna dammas av.
Ultravåld
Huvudpersonen Tiger-Lasse och hans kompanjoner Pricken och Geniet gjorde upp med samhällets avskum. Frågan är om Teknikens Värld någonsin varit mer våldsam?
Fråga oss om vad som helst
Fråga I tidningens barndom ville vi vara bra på allt. Läsare välkomnades med funderingar kring det mesta. Bilar, naturligtvis, men även motorcyklar, flyg och radio! Frågor om flygutbildningar och kortvågsantenner får oss i dag att stamma av osäkerhet men fakta om Fiat 500 bemästrar vi än. Som vilken figur tilläggsnamnet Topolino syftar på till exempel. Vet du?
Svar: Musse Pigg
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se