Teknikens Värld nummer 17 / 1981
Denna text är hämtad från "I backspegeln" i nr 17/2007.
Livsfarlig, primtiv och bullrig som få men också oemotstådligt charmig. Klassiska Citroën 2CV fanns åter att köpa i Sverige tack vare handlingskraftiga frankofiler i svenska Citroënklubben. Vi testade alla varianter. Läs mer här bredvid.
Nödreservhjulet gjorde på allvar entré på marknaden och vi betraktade dem med största misstänksamhet. Vi lastade ner en Saab 900 och en Volvo 244 och dundrade ut på älgtestbanan. De fungerade över förväntan – om instruktionerna om bland annat rätt lufttryck följdes vill säga.
”Det var bättre förr, ju förr desto bättre” Det var en ny avdelning i tidningen där läsare uppmanades att skicka in egna bil-bilder från förr. Morris Minor och Volvobussar, jo visst, men även knepigare saker som en tvåsitsig Hanomag med svärmorslucka och en BSA med klurigt bromssystem.
Fartfest x2
Vi räknade ner till årets två stora internationella tillställningar: deltävlingar i roadracing-VM på Anderstorp och Formel 2 EM på Mantorp Park. Den sistnämnda sponsrades bland annat av Teknikens Värld och hade både Eje Elgh och Stefan ”Lill-Lövis” Johansson på startlistan.
Tidningen ställde också upp med två förare i en av supportklasserna. Fältet bestod av stora namn som Keke Rosberg, Slim Borgudd och John Watson – alla i varsin standardbetonad Ford Escort. Hur bilarna såg ut efter loppet går vi inte in på här.
Solex? Weber? Valium?
Bilindustrin med Motorbranchens riksförbund i spetsen försökte få kontroll på begbilsmarknaden. Det pratades om extra avgifter vid privatförsäljning. Vi illustrerade detta med denna skumraskbild komplett med trenchcoat och en Rillo i mungipan.
Hårda sidor
Fråga De färgade sidorna innehöll inga raffiga historier men väl en begagnatbilaga. Presentation av billiga men bensinslukande sexor, tips för hemlackeraren, försäkringsguide, begagnatprislista samt en hårdgranskning av Ford Fiesta. I centrum fanns en reporter som även medverkade i Trafikmagasinet på tv. Vad hette han?
Svar: Christer Glenning
Den fula ankungens återkomst
Kultbilen Citroën 2CV från 1948 var åter aktuell för de svenska bilköparna och det med ett pris snäppet under lingonklassen med Vaz och Skoda i täten. Vi radade upp instegsmodellen Club , lyxvarianten Charlston, uppdaterade Dyane och transportmodellen Acadiane. Utgången blev lika väntad som hård. Modellen var förvisso bränslesnål, driftsäker och billig, men detta handlade ändå om en vagn från forntiden när det gällde bekvämligheter, utrymmen och framförallt säkerhet. För från 24 500 kronor kunde du få din ”antibil”. Då ingick en tågbiljett till Köpenhamn, där bilen hämtades eftersom det egentligen rörde sig om privatimport.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se