Teknikens Värld nummer 18 / 1992
Ledaren: Råfuskare och andra skummisar
Allt om bilen: Krockkudde för farlig för Säpo
Hemliga bilar: Citroën DX, Golf kombi, Spiess, Opel V6
Konsument, tester, begagnat: Därför fuskar verkstaderna
Konsument, tester, begagnat: Test strålkastare
Konsument, tester, begagnat: Prisras på prestigebilar
Gamla bilar: Opel Diplomat kupé
Gamla bilar: Djurgårdsloppet
Banracing, rallycross: Clio Cup, Spa Francorchamps
Borglunds bilar: På fyndet går vidare
Test: Mitsubishi Space Wagon GLXi, Renault Espace RT
Test: VW Golf VR6
Prov: Jaguar XJ 220
Prov: Chrysler Saratoga
Denna text är hämtad från "I backspegeln" i nr 18/2007.
Kopplingarna mellan bilmärket Jaguar och dess namne på savannen kräver allt mer av skribenten då snart alla kombinationer av lustigheter är tagna. Tänder, klor, päls, ljud och trampdynor… inget går säkert. Denna gång valde vi helt sonika ”Vildkatten” som beskrivning för provkörda värstingen XJ 220.
Volkswagen Golf var inne på sin tredje generation och vi provkörde den nylanserade maffiga sexcylindriga VR6-motorn på 174 hästar. På annat håll i tidningen fanns spionbilder på Golf Variant – modellens debut som kombi.
Vi uppmärksammade än en gång verkstadsfusket/slarvet. Bosse Andersson, innan han blev känd som bildoktor, radade upp alla tänkbara anledningar – tankspridda mekaniker, övervakande kunder och nonchalerande chefer.
Marmeladknän
Fråga Vi ställde upp i Renault Clio Cup och var nu på Spa-Francorchamps i Belgien. Vad heter den klassiska kurvan i bakrunden?
Svar: Eau Rouge
Blekfet jänkare
Amerikanska Chrysler Saratoga försökte slå sig in på den svenska marknaden. Vi provkörde och gillade den inte alls. Den var omodern, törstig och slamrig. Baksäte, växellåda, styrning och pris klankade vi också ner på. Vi valde att plåta den vid slakthusområdet.
Rymdvagnar
Fågel, fisk eller mitt emellan? Vi visste inte vad vi skulle tro om den för oss nya rymliga biltypen ”minivan”, den vi i dag kallar MPV. Såväl Renault Espace som Mitsubishi Space Wagon debuterade under tidigt 1980-tal och var nu inne på generation två. Vi fascinerades av deras flexibilitet men tyckte ändå att ”normalfamiljen” skulle hålla sig till en kombi – helst en Volvo 745/945. Mobiltelefonen var het. Och stor.
Lyx till reapris
Landet är i kris. Börsen faller, räntorna skjuter i höjden och antalet arbetslösa slår nya rekord. Ett gyllene tillfälle för lyx- och sportbilsspekulanten menade vi. Chevrolet Corvette, Lotus Esprit och BMW 635 presenterades som fyndvagnar. Eller varför inte Porsches frontmotorbilar, halvbespottade 944 och plånboksgrävaren 928?
Med trampdynan i botten
Från början ett hobbyprojekt drivet av Jaguaranställda men i dag inskriven i historieböckerna som en av de riktig grymma sportvagnarna. Jaguar XJ220 presenterades som prototyp på Birminghamsalongen 1988 och kom i produktion 1991. Då var V12-motorn utbytt mot en dubbelturbomatad V6 på 542 hästkrafter och fyrhjulsdriften skrotad. Vi körde den på Salzburgring och häpnades förvisso av prestandan men också av dess skrämmande mått – 493 centimeter i längd och mäktiga 222 centimeter i bredd. Modellen tillverkades i 281 exemplar och kostade över 400 000 pund. Den var också fram till 1993 världens snabbaste gatuvagn då den blev slagen av McLaren F1.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se