Teknikens Värld nummer 22 / 1957
Denna text är hämtad från "I backspegeln" i nr 22/2007.
Nystöpta Saab 93B fläktes ut på omslaget fastän det inte handlade om något test. Nytt för B-modellen var bland annat odelad vindruta, blinkers i stället för riktningsvisare och skönare stolar. De bakhängda dörrarna levde vidare hos Saab i ytterligare två år. Nu är ”självmordsdörrarna” på tapeten igen och går att finna hos såväl nya Mini Clubman som halvnya Mazda RX-8.
”Samla alla Europas bilar” manade vi och det genom att just i detta nummer klippa ut sidan 34 – den om MGA. Sidorna samlades med fördel i en speciell pärm och därigenom hade man sin egen ”bilsalong för 2,50 kr”. Var man flitig hade man redan Ford Zodiac och Fiat 100 B Granluce på plats.
Joakim Bonnier rattade Alfa Romeo Berlina TI för tidningens räkning. Fler motorsportikoner skulle senare följa hans exempel. Ronnie Peterson, Kenny Bräck och Michael Schumacher.
Vulgo mot Micro
Natt och dag, bättre kan man inte beskriva bilens utveckling under 1950-talet. I ett sönderbombat Europa krympte vagnarna och på andra sidan Atlanten blev de allt köttigare. Vi besökte Londons bilsalong i Earls Court och stiftade bekantskap med bland annat mikrobilen Frisky. På följande uppslag presenterade vi Chevrolets nyheter för 1958. Bel Air Sport Sedan vägde 1 557 kg och erbjöd en cylindervolym på 5 692 cm3. Frisky Sport Convertible kontrade med 328 cm3 och 350 kg.
Mikrobilsmarknade kontrollerades av tyskarna med märken som Messerschmitt och Heinkel. En mättad marknad. Vad folk suktade efter var fövisso små bilar men som samtidigt kunde erbjuda bra utrymme. Och på det området skulle britterna snart kontra, skröt George Harriman från BMC.
Recept för rekord
Fråga Med en motor på ynka 1 500 kubik slog MG hastighetsrekord i sin klass med EX181 – 395 km/h. Med dubbla överliggande kamaxlar och kompressorhjälp skrämdes standardmotorn på 75 hästkrafter upp till 290. ”The Roaring Raindrop” hade även hjälp av sitt aerodynamiska skal. På bilden provsitter bilens pappa Alec Hounslow, men vem körde bilen vid rekordtillfället?
Svar: Sterling Moss.
Bubblaren
Under vinjetten ”Teknisk revy” varvades tekniska nymodigheter med rena stollerier. Tossigast är denna bild. Månbil, kroppsfön eller tidsmaskin? Nej, en amerikansk studie om framtidens gräsklippare.
Våga vädra
Fukt, väta och därefter rost var bilägarens gissel förr och inte som i dag, kinkande centrallås eller idiotiskt placerade mugghållare. Vi poängterade vikten av att vädra ur bilen ordenligt. Vårt tips i jakt på tjuvdrag och läckage, där fukten kunde tränga in, var att stänga in en storrökande vän i bilen för att sedan se var röken sipprade ut.
Domedagsnytt
Vi fick tillträde till FOA 1, avdelning ett på försvarets forskningsanstalt, och följde där analyserandet av ”det totala kriget”. I detonationskammare, köldrum och stridslaboratorium fördes en svettig kamp mot tryckvågor, radioaktivitet och smygande gas.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se