Teknikens Värld nummer 23 / 1997
Ledaren
Regalskeppet A-klass
Prov: Audi S4 - se upp, BMW!
Bilen med namnet som Volvo ville ha är en giftig utmanare till BMW M3, länge ansedd som världens bästa sportbil för fler än två personer. S4 laddar med dubbelturbo och fyrhjulsdrift för att ta över den titeln.
Mercedes-volten
Ryktena om A-klassens märkliga köregenskaper föregick testlagets resa till undanmanöverbanan, proverna började i låga fart. Vid 60 km/h tog det hela en ände med förskräckelse.
Prov: Renault Kangoo
Den ser ut ungefär som barnens mjukisdjur och är mycket riktigt så nära familjebilsidealet man kan komma - just nu.
Test: Saab 900 Turbo mot Volvo S40 T4
Två svenska knallhattar i duell med turbo, fart och köregenskaper som vapen. Vilken tände testlaget på? Vilken tänder du på?
Begagnat: Peugeot 605
En doldis i begagnathallarna som kan visa sig vara ett riktigt fynd om du gillar utrymmen, komfort och fina köregenskaper.
Prov: Volvo S90 Executive
Hisingens gamling kliver ur vadmalskostymen och blir en diskret limousine på ålderns höst.
Göteborgar´n
Det skulle grävas i viken och en entreprenör anlitades...
Så köper du bil i Danmark
Läs om de danska priserna märke för märke, de svenska bil handlarnas kommentarer om parallellimporten och hur du ska göra för att tjäna pengar på att åka över sundet.
London Motor Show
Inte världens största bilsalong, men absolut en av de mer gemytliga, konstaterar vår man på platsen där bland andra Spectre´s nya superbil och en ny Londontaxi såg dagens ljus.
Dag E Hogsten
Sysslolösa bilförares tio-i-topp
Denna text är hämtad från "I backspegeln" i nr 23/2007.
PeO Kjellströms panikfoto på den rullande A-klassen dominerar omslaget. Konstigt vore väl annars. Aldrig har tidningen varit så i världens fokus som efter Lill-Mercans klotning i konbanan. Teknikens Världs väjningsprov blev världskänt under namn som”Moose test” och Elk-test. Läs mer här bredvid.
Vi provkörde första generationen Audi S4 och fascinerades över att man kunde köra ”mätaren ut” – till 280 km/h. Förvisso med tolv procents felmarginal, topphastigheten var naturligtvis begränsad till 250 km/h. S4 suddade ut de sista av märkets gubbstämpel. Ur-Quattron och S2/RS2 hade börjat processen.
Våra dueller mellan Volvo och Saab är oräkneliga: PV mot 93, 140 mot 99, 240 mot 900 och 740 mot 9000. Nu var det dags för en muskelspänning av de hårigaste varianterna i lilla klassen: V40 T4 mot 900 SE 2,0T.
Regalskeppet A-klass
Tisdagen den 21 oktober klockan 11.50 styr Teknikens Värld en fullastad Mercedes A-klass in i konbanan på Bromma flygplats i 60 km/h. Redan i första kurvan får den sladd och i nästa gir är bilen fortfarande i obalans. I den sista svängen sladdar bilen runt och tippar över på vänster sida, hasar en bit och studsar upp på höger vindrutestolpe som deformeras kraftigt. Katastrofen är ett faktum. På ledarsidan drog vi parallerer till regalskeppet Wasas förlisning 1628. Mercedes försvarade ”världens första säkra småbil”med näbbar och klor men fick ge sig efter att bilen misslyckats även i andra tester världen över.
Bätte gick det för Baby-Benz i Teknikens Världs test i början av 1998. Det efter att karossen sänkts, fjädringen gjorts styvare och med assistans av elektronik.
Långdroskan från Hisingen
Vi provkörde fem meter långa Volvo S90 Executive ur en bitter yrkeschaufförs synvinkel vars arbetsgivare var en nyrik ryss.
Modellen tog vid efter 760 Executive och hette från början 960 men döptes om för att passa in i Volvos nya modellprogram. Extra 15 centimeter och en perverst lång tillbehörslista fanns att tillgå så vad fanns det att gnälla över?
Högt i tak
Trots likheterna med den klassika Londontaxin – FX4 – blev varken Kangoo eller dess konkurenter från PSA, Peugeot Partner och Citroën Berlingo, några taxichaffisfavoriter. Vi gav dock tummen upp skaffade oss en som redaktionsvagn. Posten lade in en order på 1 000 exemplar. 56 av dessa fick efter lång och trogen tjänst den stora äran att deltaga i Teknikens Världs 24-timmarstest för skrotbilar 2006 och 2007. Må dem vila i frid.
I bilkön är vi alla lika
Dag E Hogsten listade i sin krönika förararens sysslor bakom ratten. Ja, de utom att köra vill säga. Nummer ett var”zappa på radion”. Idag flyttar vi raskt upp trean ”babbla i telefon”. Krönikan hade tidigare under året flyttats längst bak i tidningen och knuffat ut Backspegeln. Idag kan vi ta del av båda.
007-med rätt att burna
Fråga Svensk-engelska Spectre visade upp sin R45 på London Motor Show och hoppades på rollen som James Bond-bil. Märkligt med tanke på namnet som för tankarna till gamla Bondskurkar. Vilken bil kom agent 007 att köra i 1998 års ”The World Is Not Enough”?
Svar: BMW Z8
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se