Teknikens Värld nummer 26 / 1960
Denna text är hämtad från "I backspegeln" i nr 26/2007.
Volvos GT-vagn P1800 fick vår puls att höjas. En bil som kombinerade ”standardbilens komfort och sportbilens prestanda”. Modellen kom dock oftare att synas i kändissammanhang är på racingbanan. Roger Moore, The Who , Lill Lindfors och prins Carl Gustav, alla poserade de med den Pelle Petterson-ritade coupén. 47 450 exemplar tillverkades till och med 1973.
Redan 1966 skulle rymdfärjor börja frakta vetenskapsmän och varor till och från rymdstationer. Riktigt så blev det inte. Rymdstationerna kom inte att bli ”inredda som lyxvillor” och första rymdfärjan, Columbia, lättade först 1981.
Modellåret 1961 presenterades. Vi tog ut svängarna ordentligt och radade upp flygplanet Drakens efterträdare, spökbilar från England, svävare, kit-cars och fendesign à la USA. Vi kryddade på lite extra med förarlösa fordon. Se här bredvid.
Framtidens fartåk
Motortrafiken hade nästan fördubblats sedan 1950 och 95 procent av alla olyckor orsakades av förarna. Lösningen, enligt General Motors, var de helautomatiska bilarna. System med högteknologiskt klingande namn som Unicontrol, HyCom och Elecro Lane skulle inte bara transportera oss snabbare och säkrare – vi skulle dessutom kunna sysselsätta oss med roligare sysselsättning än just bilkörning, som att dricka kaffe eller spela kort.
Inträdet till det elektroniska expressvägarnas tidevarv väntades bli 15 år. 47 år senare har vi bara teknik för att kunna hålla avstånd till framförvarande – adaptiv farthållare. Svagt. Kom igen GM ge oss Electro Lane nu och aktersegla Audi, BMW, och Mercedes!
Hem galna hem
Nyhetssidorna ”Teknisk revy” gick i hemmets tecken. Vad sägs om elektroniska väggar, vitaminiserad luft eller en diskmaskin som gör rent med ultraljud? I dag fastnar vi för det kombinerade kylskåpet och ugnen. Man laddade med färdigportionerade rätter för en vecka framåt och valde sedan måltid med en knapptryckning. Ugnstemperatur och tillagningstid höll mackapären reda på. Inget os, hygieniskt och bekvämt. Perfekt för vår redaktion!
Salong annorlunda
I dag köper vi lättmetallfälgar eller ett kjolpaket från Tyskland för att få lite eget stuk på våra bilar, på 1960-talet köpte vi plastkaross. ”Lika lät att byta som andra byter överrock”, menade vi. En handfull modeller visade vi, främst roadsters och coupéer men även denna linjesköna (hrm) kombi vid namn Tornado Typhoon.
Ta’t vackert
Vinterkörning krävde att man höll händerna på ratten och tungan rätt i mun. Statspolisen tipsade om snökedjor, frikoppling, igen-immade rutor och bromsteknik.
Hatten av för ny motor
P1800 var den första modellen med Volvos klassiska B18-motor.
Populäranalys
Frågan Det var inte direkt med mungiporna uppåt som tidningens utsände kvitterade ut denna lilla svansmotorbil för att puttra de 200 milen hem till Stockholm. Motorn var tvåcylindrig, luftkyld, på 697 cm3 och gav i denna sportversion 40 hästar. Vi kände igen den från en motorcykel. Normalt sysslade märket med större vagnar. Vet du vilken bil det handlar om? Till hjälp får du Jan Ulléns illustration.
Svar: BMW 700 Sport
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se