Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Teknikens Värld nummer 9 / 1990
Teknikens Värld nummer 9 / 1990
Teknikens Värld nummer 9 / 1990
Teknikens Värld nummer 9 / 1990

Teknikens Värld nummer 9 / 1990

Björns krönika: Mässfall 

Allmänt: "L.A.världens största giftkokeri"

Bilsalonger: Malmömässan

Formel 1: Brasiliens GP

Hot News: Mercedes minivan, Nissan Primera-Sunny

Konsument/beg-bilar: Test sommardäck 

Personer: Per Olsson, Mazda/Jaguar

Prov: Fiat Tempra

Prov: Tatra 613 Special

Prov: Toyota MR-2

Prov: VW Golf GTI G60/Rallye

Resor: Jorden Runt - Afrika

Test: BMW 318 iS, Opel Kadett GSi 16 V

Denna text är hämtad från "I backspegeln" i nr 9/2007.

Årets sommardäcktest dominerar omslaget liksom begreppet ”GTI”. Volkswagen slog in på kompressorspåret med G-Ladern som kom att bli en parantes i koncernens historia. Förra året kom dock Golf GT 1,4 med kompressor och turbo - ett sätt att banta cylindervolym men behålla prestanda.

Alarmklockorna ringde - vår planet hade fått nog. Vi åkte till Los Angeles,”världens största giftkokeri”, och satt i timslånga bilköer. 2007 förväntades bilarna drivas av solceller eller av ej ännu uppfunnen teknik. 

Själva utlyste vi en miljötävling: designa ”Hybridbilen” som drevs av en Sterlingmotor och sex bilbatterier och var framtagen av entusiastiska tekniker.

I Bilbörsen fanns det fortfarande bilar med hönstrappa i bakrutan.

Klös eller klass?

Trenderna stavades 16-ventilsteknik och GTI. BMW 320is ställdes mot Opel GSI  16V och vann på sin mogenhet. Den råbarkade Kadetten ansågs vara fylld med dålig trafikmoral och kampen för att få behålla körkortet fick man på köpet. Vi noterar idag också att båda bilarna är vita, en trend från 1980-talet som nu låg i sina dödsryckningar. Idag, 2007, är dock vitt helt rätt igen.

När öst blev väst

Muren föll och vi kom i kontakt med bilar vi bara hört talas om. Små vingliga Skodor och licensbyggda Fiatmodeller hade vi, på gott och ont, redan stiftat bekantskap med. Nu gavs chansen att få provköra de riktiga paradvagnarna - som mäktigt mytomspunna Tatra 613 Special till exempel. Den aktermonterade luftkylda V8:an på 3, 5 liter och 168 tjeckiska hästar fick oss att kippa efter andan liksom axelavståndet på mäktiga 313 centimeter och vimpelfästena på framflyglarna. Men den migrändesignade instumentpanelen i smäckigaste plast fick till och med utsände Claes Johansson att rygga tillbaka.

Afrikas Konung

Vi åkte Jorden Runt i en Volvo 240 och dammade nu till slut ut i Saharaöknen med huven riktad mot Europa. Snart hemma där en hög obetalade räkningar väntade.

Från vrak till vrålåk

Minns du Begbil-staffetten? Reglerna var enkla men ibland frustrerande att leva upp till. Köp en begagnad bil, ge den till din redaktionskamrat som måste sälja den dyrare och i sin tur köpa en ny vagn…

Staffan Borglund föll för Volkswagen Passat. En modell han liknade vid ett par gummistövlar: lätta, billiga och användbara men även opersonliga och veka.

Stentvättade jeans var besämt grejen 1990.

Professorn grubblar

Fråga En fin lista av racingförare har agerat krönikör för Teknikens Värld och rapporterat från racingbanor, depåer och förhandlingsbord. Picko Troberg, Ronnie Peterson, Stefan ”Lill-Lövis” Johansson, Janne ”Flash” Nilsson för att nämna några. 1990 slog vi på stort med den regerande Formel 1-världsmästaren Alain Prost, Professorn kallad, som nu skiftat stall från McLaren till Ferrari. Han blev världsmästare fyra gånger; 1985, 1986, 1989 och… ja, vilket år kom hans sista titel?

Svar: 1993

Artikeln är från