Teknikens Världs trackday – lite regn stoppar inte våra läsare
Kyla, regn, blåst och en pandemi. Inget tycktes kunna stoppa bilglädjen bland våra läsare när det var dags för höstens bankörning på Mantorp Park. Äntligen är Teknikens Världs trackday tillbaka!
I tider när nästan ingenting är som vanligt visade sig i alla fall en sak vara precis som vanligt. Efter det första körpasset för dagen klev alla förare ur sina bilar med stora leenden, genast sugna på att ge sig ut igen.
Det var mot alla odds, men söndagen den 4 oktober gick Teknikens Världs trackday av stapeln på Mantorp Park, tillsammans med våra samarbetspartners Michelin, Öhlins och Cupra. I vår värld är det få saker som är så roliga som att köra bil på bana och att träffa engagerade läsare. Därför är det väldigt härligt att trackday-verksamheten är i gång igen!
Utöver pandemin var vädrets makter emot oss, men lite blåst, kyla och regn tycktes inte kunna stoppa våra tillresta läsare som var där för att köra med sina bilar. På Mantorp samlades läsare från stora delar av landet. Några kom från Göteborg, några från Skåne och andra från Sundsvall. Det finns helt enkelt många racesugna Teknikens Värld-läsare runtom i landet som inte vill något annat än att rasta sina bilar, allt från de riktigt effektfulla till de lite mer standardbetonade, på bana.
Vissa saker var dock inte som vanligt. För det första delades dagen i två delar, en grupp körde på förmiddagen och en på eftermiddagen och de tre olika körgrupperna grön, gul och röd ersattes av endast två grupper, med max 20 bilar i varje. Resultatet blev både mer tid och plats på banan!
Tidigare har förmiddagen använts till racingteori och säkerhetsgenomgång samt medåkning runt banan med våra testförare som visat spårval.
Den här gången tvingades vi stryka medåkningen eftersom det inte går att åka fyra personer i en bil på ett smittsäkert sätt. Säkerhetsgenomgången hölls dock som vanligt av reporter Linus Pröjtz och reporter och racerexpert Oskar Krüger som delade med sig av sina bästa körtips.
Som vanligt fanns däcktillverkaren Michelin och stötdämparspecialisterna på Öhlins på plats för att ge tips och råd. I depån visade också PWR Racing upp den eldrivna racerbilen PWR001 och för första gången visades nya modellen Cupra Formentor fysiskt i Sverige.
I stället för medåkning förevisades spårval av Oskar Krüger och Ruben Börjesson i varsin Cupra Ateca som ledde grupperna runt banan ett par varv innan det var dags för fri lek.
Det gick nästan att ta på känslan när det första grönljuset vid depåutfarten tändes. Som vanligt var mixen av bilar bred och oväntad. Tre stycken BMW M135i lyckades (nästan) hålla jämna steg med ett antal Porschar av olika modeller och åldrar. Ett av de mer exotiska inslagen var Christian Myhrberg som lyckats få tag i Sveriges första Mini GP av senaste årsmodell.
– Den är verkligen obekväm ute på vägen, men här på banan är den jätterolig, säger Christian Myhrberg.
Men man måste inte ha en sportbil för att ha roligt på Teknikens Världs trackday. Bland de, låt oss säga mindre bankörningsoptimerade bilarna, såg vi bland annat en Audi A6 Allroad och en Saab 9000.
https://youtu.be/iuXaycAESYk
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se