Foto: Glenn Lindberg / Expressen Lifestyle

Begagnad Honda Civic Tourer 2014–2017

Lilla Civic är en av bilhistoriens långkörare. Den elfte generationen har just presenterats, här tittar vi närmare på hur den nionde generationen är att köpa som begagnad. Då särskilt i kombiutförandet Tourer, som bjuder på ett enormt bagageutrymme.

I detta begagnat-test får du bland annat reda på:

Modellens starka sidor.

Kostnad för inköp.

Service- och reparationskostnader.

Modellens svaga sidor och...

... vad du absolut ska se upp med!

Har du också tröttnat på att läsa om helt vanliga bruksbilar som kostar tre, fyra hundra tusenlappar? Honda presenterade just en ny generation av sin bröd-och-smör-modell Civicvi provkörde den i förra numret – och prislistan startar på 314 900 kronor. För den allra billigaste varianten, alltså. 

I tider när priserna på mjölk och bröd också skjuter i höjden håller det inte. Dags att skanna av begagnatmarknaden med andra ord. En Civic ett par generationer bakåt kostar inte fläsk, det går att hitta en rimligt fräsch vagn i trakterna kring 100 000 kronor. Det enda man behöver stå ut med är att den inte har den senaste tekniken och att någon annan redan har fjärtat in förarstolen.
Särskilt intressant är kombimodellen Civic Tourer som kom 2014. Den är 23 centimeter längre än Civic med halvkombikaross och de centimeterna har man utnyttjat till max. Det går in 624 VDA-liter bagage där bak, eller hela 1 668 liter med ryggstödet fällt. Det är mer än vad som ryms i en Volvo V70. Och så har den det som Honda kallar ”Magic seats”. Baksätets sittdynor kan fällas upp, det gör det möjligt att ställa meterhöga paket och krukväxter på golvet i baksätet.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill