Hyundai Tucson som begagnad? Här får du reda på allt du bör ha koll på inför köpet. Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle

Begagnad Hyundai Tucson 2019–2021

För tre år sedan uppgraderades Hyundai Tucson med mildhybridteknik, vilket dessvärre inte påverkade förbrukningen särskilt mycket. Men nu är åtminstone malusskatten ett minne blott, så vi testar hur den är som begagnad.

I detta begagnat-test får du bland annat reda på:

Modellens starka sidor.

Kostnad för inköp.

Service- och reparationskostnader.

Modellens svaga sidor och...

... vad du absolut ska se upp med!

Hyundai har hunnit lansera fyra generationer av modellen Tucson och den senaste var på tiden, då generation tre började bli ålderstigen. 2019 kändes den tredje versionen rätt gammal, men uppgraderades lite lätt med mildhybrid­teknik – det är den vi ska prata om nu. 

När bonus-malussystemet infördes 2018 åkte större modeller som Tucson på den så kallade malusskatten, och detta även med mildhybrid­system. Mildhybrider är inte tillräckligt miljö­vänliga för att skatten ska påverkas särskilt mycket. Inte heller förbrukningen och milkostnaden. När Teknikens Värld testade uppgraderade Tucson med mildhybridteknik 2019 hade den en förbrukning på 0,88 liter per mil. Hyundai själva uppger 0,57 liter. I dagens mått mätt är ingen av de två nämnda siffrorna revolutionerande låga. Den här bilen drivs dessutom med diesel och det vet vi alla vid det här laget svider värst i plånboken. Modellen är också förhållandevis dyr att försäkra, vilket inte heller hjälper den ekonomiska aspekten.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill