Foto: Teknikens Värld

Begagnad Toyota GT 86 2012-2021

Toyota och Subaru har gjort var sin tolkning av den bakhjulsdrivna sportcoupén. Men det spelar ingen roll vilken av dem du väljer. Båda bjuder på storartad körglädje. I detta begagnat-test får du bland annat reda på: Bilens starka sidor. Hur mycket den kostar i inköp. Hur mycket service och reparationer kostar. Bilens svaga sidor och... ... vad du absolut ska se upp med!

Förr i tiden bubblade bilkatalogerna av rimligt prissatta sportcoupéer, bilar som Opel Manta, Volkswagen Scirocco och Alfa Romeo GTV, för att inte tala om japaner som Nissan 200SX, Mazda RX-7 och Toyota Celica.
Men tiden gick och de frugala sportbilarna försvann. Så när tvillingbilarna Subaru BRZ och Toyota GT 86 ställdes ut i strålkastarskenet vid lanseringarna på hösten 2011 stod de för någonting numera unikt: körglädje som inte kostar skjortan.
Det handlar om två (tillnärmelsevis identiska) bilar med motorn fram och drivning där bak. Subaru konstruerade och byggde, Toyota stod för viss elektronik och till skillnaderna mellan modellerna hör dekaler och emblem samt små skillnader i fjädringskalibreringen. Annars handlar det i princip om samma bil. 

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill