Toyota Hilux är en tålig och samtidigt bekväm pickup, men se till att den du köper är uppdaterad. Foto: Andreas Libell / Teknikens Värld

Begagnad Toyota Hilux 2016-

En av världens mest långlivade modellnamn kom i ny tappning 2016. Nog trodde vi då att Toyota skulle ha gjort sin hemläxa, men tji fick vi, precis som föregångaren gick nya Hilux upp på två hjul i vårt älgtest. Efter rejäla uppdateringar kan den som begagnad vara ett vettigt köp.

Ett par snabba om Toyota Hilux

Vad ska man se upp med hos en begagnad Hilux?

Framför allt att två uppdateringar är genomförda; dels att mjukvaran för antisladdsystemet är av nyare version som förbättrar väghållningen avsevärt, och dels att krockkuddarna är utbytta så bilen inte är försedd med de potentiellt livsfarliga kuddarna från Takata. Båda detaljerna gäller tidiga versioner av denna Hilux-generation.

Vad är den bra på då?

Toyota Hilux har ett stort och rymligt flak, oömt med durkplåt är det också. Modellen klarar mycket last och hårda tag, ändå är komforten är väldigt bra. Hilux går helt klart att bruka som personbil.

I artikeln som följer får du många fler tips och viktiga detaljer du bör ha kunskap om innan du köper en begagnad Toyota Hilux. Du får också värdefull information om kostnader för såväl inköp som för försäkring, service, reservdelar med mera.

Historien upprepar sig, heter det ju. Och på gott och ont kan det ju ofta stämma, ibland med all önskad - eller oönskad - tydlighet. Så var fallet när vi hösten 2016 tog ut splitternya Toyota Hilux för det första regelrätta testet. Dåvarande redaktionschef (numera chefredaktör) Marcus Engström hade redan stiftat en första bekantskap med bilen, i Namibia av alla ställen, och varit förtjust i dess åkkomfort på de stundom rent usla vägarna i södra Afrika.

Döm då om vår förvåning när Hilux här på hemmaplan, redan i 60 km/h, går upp på två hjul och är nära att välta i Teknikens Världs älgtest. Bara körskickligheten hos vår testförare Oskar Krüger hindrar en runtslagning. Beteendet var dessutom en i princip rak kopia av hur föregående generation av modellen betedde sig knappt tio år tidigare. Hade inte Toyota lärt sig någonting?!

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill