Begagnad Volvo XC90 2015-
Hösten 2014 markerade en nystart för Volvo. XC90 generation två var först ut i en sällan skådad modelloffensiv baserad på SPA-plattformen. Nu säljer företaget fler bilar än någonsin. Men helt problemfritt har det inte varit.
De första åren på 2010-talet var omvälvande för Volvo. Från Fords ägande och plattformsbas till att under kinesiska Geely stå på någorlunda egna ben. Arbetet med en egen ny plattform påbörjades direkt, och resultatet blev SPA – Scalable Product Architecture. Efter tre omtalade konceptbilar var den uppbyggda spänningen stor när den första modellen ut på den nya plattformen presenterades, nya XC90. Försäljningen av första serien öppnade 3 september 2014, och alla 1 927 exemplaren var slutsålda på två dygn. Chassinummer ett fick Kung Carl XIV Gustaf, nummer tio gick till Zlatan, och när vi i Teknikens Världs testlag våren 2015 fick lägga vantarna på en testbil, direkt från produktionslinan i Torslanda, var spänningen högsta möjliga.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se