Foto: Glenn Lindberg / Expressen Lifestyle

Test av begagnad Jeep Wrangler 2017–

Vissa bilars existensberättigande kommer ur endast ett fåtal väldigt specifika kvaliteter. Jeep Wrangler är en av dessa bilar. Som ny är det få bilar som fått ett så uselt testresultat, men samtidigt gett så stort habegär. Nu granskar vi hur senaste generationen står sig som begagnad.

I detta begagnat-test får du bland annat reda på:

Modellens starka sidor.

Kostnad för inköp.

Service- och reparationskostnader.

Modellens svaga sidor och...

... vad du absolut ska se upp med!

Vi börjar med det uppenbara. Jeep Wrangler är inte en bra bil. I alla fall om vi pratar objektiva definitioner, så som de parametrar som vi på Teknikens Värld bedömer vid test. Ynka 44 poäng av 100 möjliga i sammanräkningen i vårt test 2019 är ett av de sämsta resultat vi noterat. Och de stora plumparna i protokollet återstår så klart även som begagnad. Säkerheten är en sådan. Wrangler gjorde bort sig rejält i Teknikens Världs älgtest. Den tunga styrningen och de sävliga reaktionerna gjorde att högsta hastigheten genom konbanan blev blott 62 km/h. Underkänt. Med ett tiotal km/h i marginal. I Euro NCAP fick Wrangler också ett genomuselt betyg. Bara en stjärna av fem möjliga. I vårt test körde vi Wrangler med tvåliters bensinmotor, vilken även den bidrog till det låga betyget. Bilen var rent outsägligt törstig, med uppgiven förbrukning med marginal norr om en liter milen, och en testförbrukning ännu högre. Det gav usla betyg både i ekonomi och miljö. Sedan det testet har dock något hänt. 

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill