Året-runt-däck – bra eller dåliga? Vi testar!
Hur svart eller vitt är begreppet året-runt-däck? Efter Volvos beslut om att standardutrusta nya elbilen C40 Recharge med just sådana däck är ämnet hetare än hett och vi gör det enda rätta – vi testar på både sommar- och vinterväg.
Året-runt-däck är godkända att använda just året runt. De ska med andra ord vara avsedda för såväl vinter- som sommarväglag då de är märkta med M+S samt alptopp och snöflinga. Vilket gör dem godkända för vinterbruk i Sverige och eftersom de är dubbfria är de automatiskt godkända som sommardäck. Jag vet, detta är säkert självklart för er – men det är ändå bra att understryka dessa fakta innan vi går vidare in i testet.
När Volvo lanserade sin nya elbil C40 Recharge under senvintern och samtidigt meddelade att modellen ska levereras med året-runt-däck var det många som reagerade, inte minst vi på Teknikens Värld. Våra tidigare testresultat för året-runt-däck har alltid pekat mot sämre prestanda, året runt, jämfört med sommar- respektive vinterdäck. Samtidigt är det fler och fler bilmodeller som levereras med året-runt-däck.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa. Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se