Året-runt-däck – bra eller dåliga? Vi testar!
Premium Hur svart eller vitt är begreppet året-runt-däck? Efter Volvos beslut om att standardutrusta nya elbilen C40 Recharge med just sådana däck är ämnet hetare än hett och vi gör det enda rätta – vi testar på både sommar- och vinterväg.
Året-runt-däck är godkända att använda just året runt. De ska med andra ord vara avsedda för såväl vinter- som sommarväglag då de är märkta med M+S samt alptopp och snöflinga. Vilket gör dem godkända för vinterbruk i Sverige och eftersom de är dubbfria är de automatiskt godkända som sommardäck. Jag vet, detta är säkert självklart för er – men det är ändå bra att understryka dessa fakta innan vi går vidare in i testet.
När Volvo lanserade sin nya elbil C40 Recharge under senvintern och samtidigt meddelade att modellen ska levereras med året-runt-däck var det många som reagerade, inte minst vi på Teknikens Värld. Våra tidigare testresultat för året-runt-däck har alltid pekat mot sämre prestanda, året runt, jämfört med sommar- respektive vinterdäck. Samtidigt är det fler och fler bilmodeller som levereras med året-runt-däck.
LÄS PREMIUM GRATIS I EN VECKA
Få tillgång till hela Expressens digitala värld.

Allt detta ingår:
- Alla artiklar på Expressen.se och i Expressen–appen
- E-tidningen – upptäck dagens Expressen och utvalda magasin
- Dela din prenumeration med upp till 3 personer
- Ingen bindningstid – säg upp när du vill
Genom att klicka på “STARTA PREMIUM” godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se