Foto: Teknikens Värld

Test av begagnat vinterdäck mot nytt

Hur förändras vinterdäck när de åldras? Vi kör begagnade däck mot sina nya motsvarigheter och undrar stilla – blir det himmel eller pannkaka?

Sveriges mest grundliga vinterdäcktest

Vi testar alla däck på svenska vägar, där du kör. I detta test granskar vi hur begagnade vinterdäck, både dubbade och odubbade, presterar efter drygt ett par tusen mils användning och jämför med samma däcks prestationer som nytt. Samtliga däck testet på is, snö, våt väg och barmark för att fastställa skillnader i bland annat grepp, bromsverkan, komfort och bränsleförbrukning.

Dubbdäck

  • Nytt Michelin X-Ice North 4
  • Begagnat Michelin X-Ice North 4

Nordiska dubbfria

  • Nytt Goodyear UltraGrip Ice 2
  • Begagnat Goodyear UltraGrip Ice 2

Mellaneuropeiska dubbfria

  • Nytt Nokian WR Snowproof
  • Begagnat Nokian WR Snowproof

Detta test plus allt övrigt exklusivt och unikt material på teknikensvarld.se får du tillgång till som prenumerant. Teckna din prenumeration längre ned på denna sida. Första månaden är gratis.

Ni, kära läsekrets, har efter­frågat test av begagnade vinterdäck ett tag. Ganska länge faktiskt. Till vårt försvar, vi var på god väg under vintern 2019-2020, för att publicera hösten 2020 – men det gick åt skogen. 

De dubbade däcken var Continental IceContact 3 med den så kallade FlexStud-dubben och för att beskriva det enkelt – däcken sköt ur sig de flesta dubbarna redan under slitagedelen. Så vi ringde till Continental som bekräftade ­problemen samt det faktum att IceContact 3 med FlexStud slutade tillverkas med omedelbar verkan. Dessvärre innebar det även ridå för vårt test.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill