Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Patrik Lindgren

Test av vinterdäck 2020/2021

Premium Is och snö, vått och torrt. Från sträng kyla i norr till vårliknande temperaturer i söder och, som under säsongen 2019-2020, ibland en helt snöfri säsong. Vinterdäcken ska klara av allt detta, men vilka däck ska man satsa på och vilka ska undvikas? Vårt test ger svaren.

Sveriges populäraste vinterdäcktest

Vi testar alla däck på svenska vägar, där du kör. Vi granskar och mäter för att du ska köra så säkert som möjligt i vinter, vi vet nämligen vilka däck som är bäst, och vilka du ska undvika. Testet innehåller följande däck:

Dubbdäck

  • Goodyear Ultragrip Ice Arctic
  • Kumho WinterCraft ICE WI31+
  • Michelin X-Ice North 4
  • Nexen Winguard Winspike WH62
  • Nokian Hakkapeliitta 9
  • Pirelli Ice Zero 2

Nordiska dubbfria

  • Bridgestone Blizzak Ice
  • Continental ContiVikingContact 7
  • Goodyear Ultragrip Ice 2
  • Michelin X-Ice Snow
  • Nexen Winguard IcePlus WH43
  • Nokian Hakkapeliitta R3

Mellaneuropeiska dubbfria

  • Goodyear Ultragrip Performance+
  • Kumho Wintercraft WP71
  • Michelin Alpin 6
  • Nokian WR Snowproof

Detta test plus allt övrigt exklusivt och unikt material på teknikensvarld.se får du tillgång till som prenumerant. Teckna din prenumeration längre ned på denna sida. Första månaden är gratis.

Sveriges populäraste vinterdäcktest

Vi testar alla däck på svenska vägar, där du kör. Vi granskar och mäter för att du ska köra så säkert som möjligt i vinter, vi vet nämligen vilka däck som är bäst, och vilka du ska undvika. Testet innehåller följande däck:

Dubbdäck

  • Goodyear Ultragrip Ice Arctic
  • Kumho WinterCraft ICE WI31+
  • Michelin X-Ice North 4
  • Nexen Winguard Winspike WH62
  • Nokian Hakkapeliitta 9
  • Pirelli Ice Zero 2

Nordiska dubbfria

  • Bridgestone Blizzak Ice
  • Continental ContiVikingContact 7
  • Goodyear Ultragrip Ice 2
  • Michelin X-Ice Snow
  • Nexen Winguard IcePlus WH43
  • Nokian Hakkapeliitta R3

Mellaneuropeiska dubbfria

  • Goodyear Ultragrip Performance+
  • Kumho Wintercraft WP71
  • Michelin Alpin 6
  • Nokian WR Snowproof

Detta test plus allt övrigt exklusivt och unikt material på teknikensvarld.se får du tillgång till som prenumerant. Teckna din prenumeration längre ned på denna sida. Första månaden är gratis.

Sveriges populäraste vinterdäcktest

Vi testar alla däck på svenska vägar, där du kör. Vi granskar och mäter för att du ska köra så säkert som möjligt i vinter, vi vet nämligen vilka däck som är bäst, och vilka du ska undvika. Testet innehåller följande däck:

Dubbdäck

  • Goodyear Ultragrip Ice Arctic
  • Kumho WinterCraft ICE WI31+
  • Michelin X-Ice North 4
  • Nexen Winguard Winspike WH62
  • Nokian Hakkapeliitta 9
  • Pirelli Ice Zero 2

Nordiska dubbfria

  • Bridgestone Blizzak Ice
  • Continental ContiVikingContact 7
  • Goodyear Ultragrip Ice 2
  • Michelin X-Ice Snow
  • Nexen Winguard IcePlus WH43
  • Nokian Hakkapeliitta R3

Mellaneuropeiska dubbfria

  • Goodyear Ultragrip Performance+
  • Kumho Wintercraft WP71
  • Michelin Alpin 6
  • Nokian WR Snowproof

Detta test plus allt övrigt exklusivt och unikt material på teknikensvarld.se får du tillgång till som prenumerant. Teckna din prenumeration längre ned på denna sida. Första månaden är gratis.

Vi ska börja med att ge er svart på vitt om vilket däck ni inte ska köpa inför årets vintersäsong – dubbade Continental IceContact 3 med ContiFlexStud vilket innebär från 17 tums storlek och uppåt.

Under våren 2020 skrev vi om Continentals problem med just de dubbade IceContact 3-däcken i tumstorlek från 17 och uppåt. Dessa byggdes med en ny typ av dubb, så kallad ContiFlexStud, där dubbens konventionella aluminiumkropp ersatts av gummi. Men dubben har visat sig ha svårt att sitta kvar i däcket och därför valde Continental att stoppa produktionen under våren som gick. Så, om du hittar Continental IceContact 3 med FlexStud ute på marknaden så ska du undvika det. Det finns en liten markering på däcksidan, en FlexStud-logotyp, som visar att däcket är utrustat just så.