Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Teknikens Världs stora vinterdäcktest för säsongen 2021/2022. Vi testar dubbdäck och dubbfria friktionsdäck, både nordiska och mellaneuropeiska.
Teknikens Världs stora vinterdäcktest för säsongen 2021/2022. Vi testar dubbdäck och dubbfria friktionsdäck, både nordiska och mellaneuropeiska.
Teknikens Världs stora vinterdäcktest för säsongen 2021/2022. Vi testar dubbdäck och dubbfria friktionsdäck, både nordiska och mellaneuropeiska.
Teknikens Världs stora vinterdäcktest för säsongen 2021/2022. Vi testar dubbdäck och dubbfria friktionsdäck, både nordiska och mellaneuropeiska. Foto: Teknikens Värld

Test av vinterdäck 2021/2022

Vi testar allt från de senaste nyheterna på marknaden till etablerade testvinnare samt några av marknadens billigaste utmanare – allt för att du ska köra på rätt däck i vinter! Men vad är rätt för dig?

Sveriges populäraste vinterdäcktest

Vi testar alla däck på svenska vägar, där du kör. Vi granskar och mäter för att du ska köra så säkert som möjligt i vinter, vi vet nämligen vilka däck som är bäst, och vilka du ska undvika. Testet innehåller följande däck i dimension 225/50 R17:

Dubbdäck

  • Continental IceContact 3
  • Gislaved Nordfrost 200
  • Goodyear UltraGrip Artic 2
  • Landsail Ice Star iS33
  • Michelin X-Ice North 4
  • Nexen WinGuard WinSpike 3
  • Nokian Hakkapeliitta 10
  • Pirelli Ice Zero 2

Nordiska dubbfria

  • Continental Viking Contact 7
  • Goodyear UtraGrip Ice 2
  • Goodride SW618 Winter
  • Michelin X-Ice Snow
  • Nokian Hakkapeliitta R3
  • Pirelli Ice Zero FR

Mellaneuropeiska dubbfria

  • Bridgestone Blizzak LM005
  • Continental WinterContact TS870
  • Michelin Alpin 6
  • Nokian WR Snowproof

Detta test plus allt övrigt exklusivt och unikt material på teknikensvarld.se får du tillgång till som prenumerant. Teckna din prenumeration längre ned på denna sida.

Sveriges populäraste vinterdäcktest

Vi testar alla däck på svenska vägar, där du kör. Vi granskar och mäter för att du ska köra så säkert som möjligt i vinter, vi vet nämligen vilka däck som är bäst, och vilka du ska undvika. Testet innehåller följande däck i dimension 225/50 R17:

Dubbdäck

  • Continental IceContact 3
  • Gislaved Nordfrost 200
  • Goodyear UltraGrip Artic 2
  • Landsail Ice Star iS33
  • Michelin X-Ice North 4
  • Nexen WinGuard WinSpike 3
  • Nokian Hakkapeliitta 10
  • Pirelli Ice Zero 2

Nordiska dubbfria

  • Continental Viking Contact 7
  • Goodyear UtraGrip Ice 2
  • Goodride SW618 Winter
  • Michelin X-Ice Snow
  • Nokian Hakkapeliitta R3
  • Pirelli Ice Zero FR

Mellaneuropeiska dubbfria

  • Bridgestone Blizzak LM005
  • Continental WinterContact TS870
  • Michelin Alpin 6
  • Nokian WR Snowproof

Detta test plus allt övrigt exklusivt och unikt material på teknikensvarld.se får du tillgång till som prenumerant. Teckna din prenumeration längre ned på denna sida.

Sveriges populäraste vinterdäcktest

Vi testar alla däck på svenska vägar, där du kör. Vi granskar och mäter för att du ska köra så säkert som möjligt i vinter, vi vet nämligen vilka däck som är bäst, och vilka du ska undvika. Testet innehåller följande däck i dimension 225/50 R17:

Dubbdäck

  • Continental IceContact 3
  • Gislaved Nordfrost 200
  • Goodyear UltraGrip Artic 2
  • Landsail Ice Star iS33
  • Michelin X-Ice North 4
  • Nexen WinGuard WinSpike 3
  • Nokian Hakkapeliitta 10
  • Pirelli Ice Zero 2

Nordiska dubbfria

  • Continental Viking Contact 7
  • Goodyear UtraGrip Ice 2
  • Goodride SW618 Winter
  • Michelin X-Ice Snow
  • Nokian Hakkapeliitta R3
  • Pirelli Ice Zero FR

Mellaneuropeiska dubbfria

  • Bridgestone Blizzak LM005
  • Continental WinterContact TS870
  • Michelin Alpin 6
  • Nokian WR Snowproof

Detta test plus allt övrigt exklusivt och unikt material på teknikensvarld.se får du tillgång till som prenumerant. Teckna din prenumeration längre ned på denna sida.

Innan vi går in på alla detaljer kring årets stora vinterdäckstest med 18 deltagande däck så ska vi stryka ett tjockt, fett rött streck under följande – däcken är din enda kontakt med verkligheten när du kör din bil. Visst låter det högtravande? Men så är det, för det spelar ingen roll hur teknikladdad och extremt säkerhetsutrustad din bil är, om däcken är skit så kan inte finesserna arbeta som det är tänkt. Fyra kontaktytor tillverkade av bland annat gummi, plast och metall avgör greppnivån, vilket i förlängningen avgör bland annat bromssträcka och antisladdsystemens funktion.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill

Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.