Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Äga eller hyra bil? Lynk & Co 01 mot Volkswagen ID.4

Premium Frågan om bensin eller diesel har blivit en fråga om elbil, hybrid eller laddhybrid. Men det stannar inte där. Flera biltillverkare lanserar nya tjänster och det går i dag att både hyra bil per timme och teckna långtidsavtal med och utan kontantinsats. Så vad är bäst? Äga eller hyra?

Laddhybrid mot elbil.

Volvo- mot Volkswagen-teknik.

Privatleasa, hyra eller köpa?

Sveriges hetaste dueller

I denna duell möts följande två bilar:

  • Lynk & Co 01 Laddhybrid
  • Volkswagen ID.4 Pro Performance

Denna duell plus allt övrigt exklusivt och unikt material på teknikensvarld.se får du tillgång till som prenumerant. Teckna din prenumeration längre ned på denna sida.

Sveriges hetaste dueller

I denna duell möts följande två bilar:

  • Lynk & Co 01 Laddhybrid
  • Volkswagen ID.4 Pro Performance

Denna duell plus allt övrigt exklusivt och unikt material på teknikensvarld.se får du tillgång till som prenumerant. Teckna din prenumeration längre ned på denna sida.

Sveriges hetaste dueller

I denna duell möts följande två bilar:

  • Lynk & Co 01 Laddhybrid
  • Volkswagen ID.4 Pro Performance

Denna duell plus allt övrigt exklusivt och unikt material på teknikensvarld.se får du tillgång till som prenumerant. Teckna din prenumeration längre ned på denna sida.

Vi plockar fram två av de mest populära bilarna i dag och förutom att jämföra dem som bilar, med allt vad det betyder, försöker vi också att ta ställning till vad som är bästa formen av ägande, eller rättare sagt förfoganderätten, av bil.
Jan-Erik Berggren tar sig an Volvo-syskonet Lynk & Co 01 medan Erik Wedberg sätter sig bakom ratten i Volkswagens succésäljande elbil ID.4. Berggren gillar idén att hyra Lynken medan Wedberg kör det mer traditionella spåret ägande.

Jan-Erik Berggren om Lynk & Co 01: Tack vare mitt jobb har jag haft förmånen att köra alla bilar som går att köpa i Sverige sedan 2001. Från min första provkörning av Saab 9-5 Sportcombi i juni det året till den senaste – Citroën C5 X som laddhybrid. Det betyder i runda slängar 150 olika bilar per år i 21 år. Olika karosser, motorer, växellådor och då och då någon konceptbil som aldrig blev verklighet. Jag har kört elbilar, vätgasbilar, klimatvänliga dieselbilar med olika partikelfilter och de allra senaste bensinbilarna.
När någon vid något middagsbord frågar mig vilken bil hen ska köpa borde jag alltså kunna ge ett rakt svar. Jag skriver borde, för det har aldrig varit svårare att välja bil.