Alfa Romeo GT 3,2 2005 mot Alfa Romeo GTV 6 2,5 1983
En klassiker under huven. Alfas klassiska V6-motor har slutat tillverkas efter 25 år. Vi kör första och sista coupémodellerna med den välljudande maskinen. Alfa GTV 6 2,5 1983 och Alfa GT 3,2 2005.
Slät asfaltsväg. Öppna fält och lummig grönska i skön blandning. Ingen trafik. Lagom knixiga böjar, spännande feldoseringar, intressanta krön. Sommarregnet som började i natt verkar inte ge med sig, annars är inramningen perfekt för en långsväng med två gashungriga sportcoupéer från Alfa Romeo. En alldeles ny och en lite äldre.
Eftersom jag fick välja började jag min dag i Fredrik Romares röda GTV 6 2,5 från 1983 och nu sitter jag rak i ryggen med håret mot innertaket, benen böjda i halv skräddarställning och armarna nästan raka. Händerna vilar koncentrerat på träratten och det är ingen tvekan om vad jag håller på med. Jag KÖR.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se