Foto: Glenn Lindberg

Alpine A110 mot Porsche 718 Cayman GTS

Efter mer än 20 långa år i träda är märket Alpine tillbaka, starkare än någonsin med snabba, lätta och exotiska mittmotorbilen A110. Klarar den rentav att utmana mittmotormästaren Porsche 718 Cayman GTS?

Tradition och långa anor är allt. Säg det företag som inte försöker stärka sitt varumärke genom att hänvisa till x antal år i branschen i hopp om att övertyga kunderna om att man är här för att stanna. Likadant är det förstås i bilbranschen, annars skulle Porsche Boxster och Cayman inte ha bytt namn till 718.

När Porsches två instegsmodeller uppdaterades 2016 var den största nyheten att de bytte sina sexcylindriga boxermotorer utan överladdning mot fyrcylindriga maskiner med turbosnurror.­ Risken att Porschepuritanerna skulle gå i taket över nerskärningen i cylinderantal var förstås­ överhängande och Porsches grepp för att gjuta olja på vågorna var att ge bilarna tilläggsnamnet 718. Vips hade man förankrat nymodigheten i traditionen genom att hänvisa till sextiotalets tävlingsvagn 718 som också hade fyrcylindrig motor och nådde stora framgångar på racerbanorna. Därmed blev det med ens svårare att klanka ner på de nu fyrcylindriga Boxster och Cayman.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill