Alpine A110 mot Porsche 718 Cayman GTS
Efter mer än 20 långa år i träda är märket Alpine tillbaka, starkare än någonsin med snabba, lätta och exotiska mittmotorbilen A110. Klarar den rentav att utmana mittmotormästaren Porsche 718 Cayman GTS?
Tradition och långa anor är allt. Säg det företag som inte försöker stärka sitt varumärke genom att hänvisa till x antal år i branschen i hopp om att övertyga kunderna om att man är här för att stanna. Likadant är det förstås i bilbranschen, annars skulle Porsche Boxster och Cayman inte ha bytt namn till 718.
När Porsches två instegsmodeller uppdaterades 2016 var den största nyheten att de bytte sina sexcylindriga boxermotorer utan överladdning mot fyrcylindriga maskiner med turbosnurror. Risken att Porschepuritanerna skulle gå i taket över nerskärningen i cylinderantal var förstås överhängande och Porsches grepp för att gjuta olja på vågorna var att ge bilarna tilläggsnamnet 718. Vips hade man förankrat nymodigheten i traditionen genom att hänvisa till sextiotalets tävlingsvagn 718 som också hade fyrcylindrig motor och nådde stora framgångar på racerbanorna. Därmed blev det med ens svårare att klanka ner på de nu fyrcylindriga Boxster och Cayman.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa. Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se