Ariel Atom 4 mot Alpine A110 S
Ingenting är så effektivt för att få en bil att gå fort som att banta vikten. Vi ställer två flugviktare med fokus på körglädje mot varandra och ser vilken som ger mest kul för pengarna. Häng med på en tur runt Karlskoga Motorstadion.
När den lilla ärtan Volkswagen Golf trippade ut i trafiken första gången 1974 vägde den 750 kilo. En modern Golf väger ett halvt ton till – minst – och den i tanken kanske mer träffsäkra efterträdaren Volkswagen ID.3 toppar med att lägga på ytterligare ett halvton. Eller ännu mer.
Vikten ökar alltså i vagnparken. Samtidigt är vikten körglädjens värsta fiende. Ju mer massa, desto mer krävs för att den ska ändra riktning: större motor och biffigare drivlina, grövre komponenter i hjulupphängningen och mer fälgar och däck. Allt lägger på ännu mer vikt, det är en ond cirkel. Och allt lägger ett dis över körupplevelsen.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se