Audi Q8 60 TFSI e mot Range Rover Velar P400e
Vi kör Audi Q8 60 TFSI e och Range Rover Velar P400e, bilar för dig som vill ha en laddhybrid utan att ge avkall på prestanda? Är detta världens bästa eller värsta kompromisser?
Vad tänker du på om jag säger 2,2 ton tjänstevikt, 0-100 km/h på 5,4 sekunder och en toppfart på 240 km/h?
Tänkte du ”miljöbil”?
Självklart. Laddhybriden Range Rover Velar kvalar in under 60 gram koldioxid och är därmed så miljövänlig att köparna belönas med en miljöbonus på omkring 14 000 kronor. Som tack för den goda miljöhandlingen.
Vilket är lite som att ge mordbrännare en belöning, han brände ju bara ner garaget och inte hela huset.
I sammanhanget – prislappen är 868 200 kronor – känns dock klappen på axeln lätt som en fjärils vingslag.
Audi Q8 har nästan identiska prestanda men landar på fel sida gramgränsen och får ingen miljöbonus alls. Q8-kunderna får betala 933 100 kronor, utan prut.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se