Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Cupra Born mot Hyundai Ioniq 5

Premium Batteripaketet i mitten, motorn bak och en laddlucka i baken. Så långt är Cupra Born och Hyundai Ioniq 5 likadana, men i allt övrigt skiljer de två pinfärska elbilarna sig radikalt från varandra. Vilken går rätt väg?

Sveriges hetaste dueller

I denna duell möts följande två elbilar:

  • Cupra Born 77 e-Boost Range Pack
  • Hyundai Ioniq 5 72,6 kWh 305 hk 4WD

Denna duell plus allt övrigt exklusivt och unikt material på teknikensvarld.se får du tillgång till som prenumerant. Teckna din prenumeration längre ned på denna sida.

Sveriges hetaste dueller

I denna duell möts följande två elbilar:

  • Cupra Born 77 e-Boost Range Pack
  • Hyundai Ioniq 5 72,6 kWh 305 hk 4WD

Denna duell plus allt övrigt exklusivt och unikt material på teknikensvarld.se får du tillgång till som prenumerant. Teckna din prenumeration längre ned på denna sida.

Sveriges hetaste dueller

I denna duell möts följande två elbilar:

  • Cupra Born 77 e-Boost Range Pack
  • Hyundai Ioniq 5 72,6 kWh 305 hk 4WD

Denna duell plus allt övrigt exklusivt och unikt material på teknikensvarld.se får du tillgång till som prenumerant. Teckna din prenumeration längre ned på denna sida.

Förvirringen var för en stund total. Först sades det att det skulle komma en Seat el-Born. Och det sades att Ioniq 5 inte skulle heta Hyundai utan att Ioniq skulle brytas ut som ett eget elbilsmärke i Hyundai-Kia-koncernen. Men när dimmorna hade skingrats stod där en Cupra Born och en Hyundai Ioniq 5 – två pinfärska och högaktuella elbilar från två av världens största bilkoncerner, med olika tekniska lösningar och vitt skilda designval. Vilken är bäst?

Hjärnan har nästan svårt att förstå hur det kan vara möjligt att Cupra Born har rullat ut ur den gamla Trabant-fabriken i Zwickau i forna Östtyskland. Men den en gång så arbetsmiljövidriga och grådaskiga fabriken har byggts om fullständigt. Den är i dag en toppmodern elbilsfabrik som ingår i Volkswagen-koncernen och spottar ur sig färglada små Born- och ID.3-bilar. Vem kunde tro det våren 1990 när Teknikens Värld besökte fabriken, förfasades över arbetsförhållandena och fick huvudvärk av ångorna från fenolhartsen?
Delar av karossen är visserligen ­tillverkad av plast, men Cupra Born är troligtvis så långt från Trabant, Sachsenring och sovjetiskt bomullsfiber man kan komma. Cupra Born vill ju till och med vara något extra utöver Volkswagen ID.3. Men är den det? Nej, egentligen inte. Det är mest tröjor och dekaler, som Stig Ossian skulle ha sagt.