Ferrari F355 GTB mot Lotus Esprit V8 och Porsche 911 C2
Alla tre innebar slutet av respektive ättelinje, alla tre innebar sista steget längs en länge intrampad stig. Ferrari F355, Lotus Esprit V8 och Porsche 993 C2 har alla detta gemensamt, men de borde även vara de mest förfinade versionerna av sina koncept. Vi kör alla tre och kastas obönhörligen tillbaka till mitten av 1990-talet.
Året är 1994 och Ferrari lanserar sin F355-modell. Alltså vad som kommer att bli den sista delen i sagan som tog sin början med 308-modellen 1975. En rambyggd bil med mittmonterad V8-motor. Den efterträder 348, en modell som fått utstå en hel del kritik.
På papperet såg det bra ut med kraftigt modifierad V8-motor med nya topplock och hela fem ventiler per cylinder, effekten låg på 380 hästar. Bilens undersida var slät och formspråket betydligt mer stilrent än hos föregångaren 348. Mjukare linjer och mer tillbaka till ursprunget, fast i modern tolkning. Efterföljaren 360 skulle effektivt kasta av sig den designen, på gott och ont. Den skulle även kasta den separata ramkonstruktionen åt sidan och byggas med självbärande kaross – men det är en annan historia.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se