Gammal mot ny – Suzuki Jimny
Samurajerna återuppstår när Suzuki Jimny kommer till Sverige. Vi kör förstås klassikern från 1988 mot en alldeles ny - och imponeras av båda!
Jag har alltid lockats av fyrkantiga bilar. Efter en ungdom i oförstånd och diverse olika strömlinjeformade bilar med fyra ringar i fronten (Audi 100 1,8E -85, Audi 100 2,3E -87, Audi 100 2,2 Quattro och en Audi 90 2,3E från 1988) lät jag lockelsen bli till verklighet och köpte min första Jeep Cherokee, en -89:a som hade sett bättre dagar. Sen köpte jag en till, fast en -97:a. Den första var bättre och framför allt snålare på bensin, så jag sålde den nyare och köpte en Toyota Land Cruiser, sålde den, flyttade utomlands och körde Subaru Legacy (tillräckligt fyrkantig för att hamna i den här texten) och sen...jag vet inte om det var ren glädje över att flytta hem till Sverige eller, ja, jag vet inte. Saab 9-5 2,3T tjänade vår lilla familj väl, trots att flygplanslinjerna inte var tillräckligt raka för min smak, men Volvos lådform lockade, så när barn nummer två anlände blev det en XC70. Det är viktigt att kunna motivera bilköp för oförstående omgivning, så vi gjorde ett tredje barn för att kunna köpa en Toyota Land Cruiser igen. Egentligen ville vi ha en hund.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa. Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se