Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Det skiljer alltså över 30 år mellan de här två designerna. Snacka om modern klassiker.
Det skiljer alltså över 30 år mellan de här två designerna. Snacka om modern klassiker.
Det skiljer alltså över 30 år mellan de här två designerna. Snacka om modern klassiker.
Det skiljer alltså över 30 år mellan de här två designerna. Snacka om modern klassiker. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Gammal mot ny – Suzuki Jimny

Samurajerna återuppstår när Suzuki Jimny kommer till Sverige. Vi kör förstås klassikern från 1988 mot en alldeles ny - och imponeras av båda!

Jag har alltid lockats av fyrkantiga bilar. Efter en ungdom i oförstånd och diverse olika strömlinjeformade bilar med fyra ringar i fronten (Audi 100 1,8E -85, Audi 100 2,3E -87, Audi 100 2,2 Quattro och en Audi 90 2,3E från 1988) lät jag lockelsen bli till verklighet och köpte min första Jeep Cherokee, en -89:a som hade sett bättre dagar. Sen köpte jag en till, fast en -97:a. Den första var bättre och framför allt snålare på bensin, så jag sålde den nyare och köpte en Toyota Land Cruiser, sålde den, flyttade utomlands och körde Subaru Legacy (tillräckligt fyrkantig för att hamna i den här texten) och sen...jag vet inte om det var ren glädje över att flytta hem till Sverige eller, ja, jag vet inte. Saab 9-5 2,3T tjänade vår lilla familj väl, trots att flygplanslinjerna inte var tillräckligt raka för min smak, men Volvos lådform lockade, så när barn nummer två anlände blev det en XC70. Det är viktigt att kunna motivera bilköp för oförstående omgivning, så vi gjorde ett tredje barn för att kunna köpa en Toyota Land Cruiser igen. Egentligen ville vi ha en hund.

Men nu står vi här, i downsizingens och elektrifieringens tidevarv, med världens bästa bil som folk kastar sneda blickar på och fnyser åt både storleken och dieselmotorn som knattrar som en Briggs&Stratton där framme. De nya Land Cruisrarna är dock exakt likadana som min (fast lite fulare och så dyra så man inte har råd med en). Jag kommer att behålla min Land Cruiser, helt enkelt. Men det skadar ju inte att prova när det kommer nya fyrkantiga bilar. Fastän de bara är hälften så stora som min bil.

Hardtop som vi inte ville ta av på grund av... lathet.
Hardtop som vi inte ville ta av på grund av... lathet.
Hardtop som vi inte ville ta av på grund av... lathet.
Nya Jimny var ett lätt jobb för designavdelningen. Bara att leta fram de gamla skisserna.
Nya Jimny var ett lätt jobb för designavdelningen. Bara att leta fram de gamla skisserna.
Nya Jimny var ett lätt jobb för designavdelningen. Bara att leta fram de gamla skisserna.
Krister Hörstam fyndade sin Samurai i somras och återupplivade den!
Krister Hörstam fyndade sin Samurai i somras och återupplivade den!
Krister Hörstam fyndade sin Samurai i somras och återupplivade den!
En motorhuvslösning fler borde ha. Bara att luta huven mot framrutan. Underbart!
En motorhuvslösning fler borde ha. Bara att luta huven mot framrutan. Underbart!
En motorhuvslösning fler borde ha. Bara att luta huven mot framrutan. Underbart!
1 AV 4
Hardtop som vi inte ville ta av på grund av... lathet.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 AV 4
Nya Jimny var ett lätt jobb för designavdelningen. Bara att leta fram de gamla skisserna.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
3 AV 4
Krister Hörstam fyndade sin Samurai i somras och återupplivade den!
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
4 AV 4
En motorhuvslösning fler borde ha. Bara att luta huven mot framrutan. Underbart!
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Visste du att...

I april 2007 körde Gonzalo Bravo och Eudardo Canalas till 6 688 meter över havet på berget Ojos del Salado och slog Jeeps tidigare Guinness-rekord för ”högsta höjd med fyrhjulsdrivet fordon”.

Nya Suzuki Jimny lanserades ifjol på bilsalongerna (2018, reds anm), i våras var kollega Mikael Stjerna iväg och provkörde den i Amsterdam. Och helt plötsligt står det en i vårt redaktionsgarage! Redaktionen är helt överens om att vi måste göra reportaget du läser nu – att jämföra gammal mot ny, och jag, tidsoptimist och självutnämnd kännare av fyrkantiga bilar anmäler mig som frivillig reporter. Lägger ut lite krokar bland kunniga och hjälpsamma kamrater som brukar kunna skaka fram allehanda moderna klassiker.
”Jag behöver en Jimny av första generationen som togs in till Sverige”, lyder beställningen. Inget napp.
– De har blivit till A-traktorer alla såna där, säger en kamrat. Något som även den dagliga Blocket-genomgången visar. Den genomgången visar också att när Jimnysarna har blivit A-traktorer så har de också blivit dyrare än de som fortfarande är bilar.

Jakten går vidare, jag ringer generalagenten, jag ringer bilhandlare, jag söker frenetiskt på Blocket och andra bilhandlarsajter. Utan resultat. Tills redaktionschef Glenn Martin Lindberg tröttnar på mig. Det är bara en vecka kvar till deadline och han tycker att jag är helt oduglig som inte redan är klar med det här uppdraget. Han kan ha lite rätt i det.
– Du får ju söka på Samurai, de hette inte Jimny back in the days. Här har du en, annonsen kom ut i dag. I Katrineholm. Ser bra ut. Ring nu.

Objektet är perfekt, en -88:a som varken är A-traktor eller ombyggd till lervällingsklättrare av nån offroad-fantast med för mycket tid på fickan och fäbless för att vara smutsig. Ägaren Krister Hörstam svarar direkt i telefon. Och berättar att det är många som har ringt på annonsen. Men som den gode medborgare han är så lovar han att inte sälja bilen förrän vi har varit på besök. Vid ankomst visar det sig förstås att hans fru Ingela är en ännu bättre medborgare som bjuder på både bullar och kaffe medan Krister erkänner att det finns betydligt fler bilar i familjen. Bland annat 300 modellbilar i en bokhylla i vardagsrummet och en Mercedes 450 SL. Men nu är vi här för Suzukin.

Eftermarknadsratt och allt som behövs, inklusive handtag för passageraren!
Eftermarknadsratt och allt som behövs, inklusive handtag för passageraren!
Eftermarknadsratt och allt som behövs, inklusive handtag för passageraren!
Eftermonterad startknapp i högblank krom. Det sitter i detaljerna, helt enkelt!
Eftermonterad startknapp i högblank krom. Det sitter i detaljerna, helt enkelt!
Eftermonterad startknapp i högblank krom. Det sitter i detaljerna, helt enkelt!
Kristers Samurai är lastbilsreggad och strikt tvåsitsig.
Kristers Samurai är lastbilsreggad och strikt tvåsitsig.
Kristers Samurai är lastbilsreggad och strikt tvåsitsig.
Lastbilsregistrerad och försedd med lagenligt galler och varningstriangel.
Lastbilsregistrerad och försedd med lagenligt galler och varningstriangel.
Lastbilsregistrerad och försedd med lagenligt galler och varningstriangel.
1 AV 4
Eftermarknadsratt och allt som behövs, inklusive handtag för passageraren!
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 AV 4
Eftermonterad startknapp i högblank krom. Det sitter i detaljerna, helt enkelt!
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
3 AV 4
Kristers Samurai är lastbilsreggad och strikt tvåsitsig.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
4 AV 4
Lastbilsregistrerad och försedd med lagenligt galler och varningstriangel.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

– Jag har ju inte haft den så länge, det var en kompis som ringde i juni och berättade att den fanns och var till salu. Och eftersom den inte startade så tyckte jag att det skulle vara kul att försöka få liv i den. Det var fullt av lera i startmotorn, så när jag bytte den så gick den igång och igenom besiktningen lätt, säger Krister.
Att en Suzuki Samurai av generation SJ413 är lite lerig är ingen ovanlighet, det är det den är byggd för. Kort, smal, lätt och nästan helt utan överhäng fram och bak så är den oerhört terrängduglig. Eller som vår salige PeO Kjellström rapporterade när han provkörde bilen i Teknikens Värld nr 7/1986 under rubriken ”Bror Duktig går på disco”: Den här lilla öppna japanska jeepen har ett brett register. Den är lika duktig i terrängen som den är populär bland innefolk i blåställ.

Det bör väl tilläggas att PeO tyckte att alla som inte kom från Umeå eller längre norrifrån var ”innefolk”, men Suzuki Samurai var helt enkelt populär även bland folk som inte behövde den. Under andra delen av 80-talet var pudelfrisyrerna och de vita kavajerna i behov av något jordnära att parkera vid Café Opera och nattklubben Alexandra i Stockholm. I resten av Sverige användes den som det nyttofordon den är. Första generationen Jimny kom 1970, hade internbeteckningen LJ70 och var så nära en kopia av legendariska Willys Jeep man kan komma utan att begå helgerån. Den drevs av en 359-kubiks luftkyld tvåtaktsmotor. När SJ413 kliver in i handlingen för första gången står det 1981 i kalendern och namnet är Samurai. Aningen mer slagkraftigt än Jimny, lite konstigt är det allt att den inte heter det fortfarande.

Gamla Samurai är 147 centimeter bred, nya Jimny är 164 cm bred.
Gamla Samurai är 147 centimeter bred, nya Jimny är 164 cm bred.
Gamla Samurai är 147 centimeter bred, nya Jimny är 164 cm bred.
SJ413 hette Samurai i Sverige. I Thailand var namnet Suzuki Caribian och i Australien "Sierra".
SJ413 hette Samurai i Sverige. I Thailand var namnet Suzuki Caribian och i Australien "Sierra".
SJ413 hette Samurai i Sverige. I Thailand var namnet Suzuki Caribian och i Australien "Sierra".
Stela axlar och längsgående bladfjädrar både fram och bak. Ett framgångsrecept.
Stela axlar och längsgående bladfjädrar både fram och bak. Ett framgångsrecept.
Stela axlar och längsgående bladfjädrar både fram och bak. Ett framgångsrecept.
1 AV 4
Gamla Samurai är 147 centimeter bred, nya Jimny är 164 cm bred.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 AV 4
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
3 AV 4
SJ413 hette Samurai i Sverige. I Thailand var namnet Suzuki Caribian och i Australien "Sierra".
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
4 AV 4
Stela axlar och längsgående bladfjädrar både fram och bak. Ett framgångsrecept.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Jag kliver in i handlingen, eller ja, in i Kristers Suzuki Samurai från 1988, trycker på den eftermonterade startknappen och rullar iväg. Visst känns det att den långa växelspaken ska hitta rätt i en snart 32 år gammal låda, och att vissa av de 63 hästkrafterna gömmer sig i ett avlägset hörn av de 1 324 kubikcentimetrarna som utgör motorns förbränningsrum. Kopplingen biter mittemellan golvet och yttersta läget, men allt fungerar. Det är ett väldigt bra betyg för en så gammal bil som att döma av klistermärkena har brukats i terräng (Rindab är en 4x4-leverantör av episka mått, hovleverantör till alla lervällingskungligheter, reds anm). Kristers Samurai är försedd med hardtop som ger den en nästan exakt likadan sidoprofil som nyaste generationen Jimny. Vi har varken tålamod till eller lust att plocka av taket, och misstänker dessutom att ljudvolymen i kupén knappt skulle förändras av den operationen... Axelavståndet är bara 203 centimeter vilket ger en lite struttig gång, och trots bredare hjul på Samuraien känns det inte helt säkert att svänga i högre hastigheter. Vältbenägenheten var orsak till ett utdraget bråk i domstol mellan den amerikanska tidningen Consumer Report som i en provkörningsrapport 1988 skrev exakt det jag nyss skrev här ovanför – att det känns som att den ska välta. Åtta år senare, 1996, stämde Suzuki utgivaren Consumers Union för vad de skrivit, men det hela slutade med förlikning i stil med ”vi är överens om att vi inte är överens i det här ärendet...”.

Jag välter dock inte med Kristers bil, det skulle ha varit osympatiskt eftersom en potentiell köpare från Pajala ska titta på bilen så snart vi är klara med provkörning och fotografering.

Var sak på sin plats. Bakre växelspaken sköter fyrhjulsdriften med diff!
Var sak på sin plats. Bakre växelspaken sköter fyrhjulsdriften med diff!
Var sak på sin plats. Bakre växelspaken sköter fyrhjulsdriften med diff!
Bell&Ross någon? Googla de armbandsuren. Vissa är dyrare än den här bilen.
Bell&Ross någon? Googla de armbandsuren. Vissa är dyrare än den här bilen.
Bell&Ross någon? Googla de armbandsuren. Vissa är dyrare än den här bilen.
Nya Jimny har baksäte, stoppningen i dynorna är marginellt sämre än i framstolarna.
Nya Jimny har baksäte, stoppningen i dynorna är marginellt sämre än i framstolarna.
Nya Jimny har baksäte, stoppningen i dynorna är marginellt sämre än i framstolarna.
Det finns inte så mycket bagageutrymme kvar om man vill ha med sig baksätespassagerare.
Det finns inte så mycket bagageutrymme kvar om man vill ha med sig baksätespassagerare.
Det finns inte så mycket bagageutrymme kvar om man vill ha med sig baksätespassagerare.
1 AV 5
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 AV 5
Var sak på sin plats. Bakre växelspaken sköter fyrhjulsdriften med diff!
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
3 AV 5
Bell&Ross någon? Googla de armbandsuren. Vissa är dyrare än den här bilen.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
4 AV 5
Nya Jimny har baksäte, stoppningen i dynorna är marginellt sämre än i framstolarna.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
5 AV 5
Det finns inte så mycket bagageutrymme kvar om man vill ha med sig baksätespassagerare.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Visste du att...

Man kan köpa 7,6 Suzuki Jimny för priset av en Mercedes-AMG G 63 (Geländewagen). Och då är det nästan bara storleken som skiljer bilarna åt. Och att GW:n har 585 hästkrafter.

Den bestående känslan när jag kliver ur bilen är att den är precis vad man behöver om man tycker om att vara i skogen, robust utanpå, inuti och mekaniskt. Väldigt få delar som kan gå sönder. Och icke att förglömma: Precis som på det ursprpungliga originalet Willys-jeepen finns det gångjärn på framrutans ram. På Willys var det för att soldaterna skulle ha fritt skottfält framåt. På Samuraien är syftet mer oklart, ety och enär det är svårt att komma inom skotthåll mot framförvarande tack vare låg utväxling och få hästkrafter. Toppfarten anges i och för sig till 130 km/h, men såna vansinnesfärder rekommenderas ej.

Den gröna bilen är helt ny, det känns på lukten. Nu heter den dock Jimny igen. Skillnaderna med den gamla är inte särskilt stora, vare sig interiört eller exteriört. Allt sitter där det ska, och allt har en funktion. Mätartavlorna går i samma stil som på Samurai, med lite vilja är hastighetsmätaren och varvräknaren lik Bell&Ross fasligt dyra armbandsur, vilket väl är så nära nån slags flärd man kan komma i den här bilen.

Men historien upprepar sig, 1980-talets pudelfrisyrer och vita kavajer är utbytta mot mediabrillor med grova bågar och hipsterkorta jeans, nattklubben Alexandra har stängt och det är bara limousiner som får stanna utanför Café Opera - men nya Suzuki Jimny ses i allt större antal i Stockholms innerstad.
Fyrkantig, liten och smidig och med överraskande låg ljudnivå i kupén och till ett förhållandevis lågt pris lockar den köpare som i de allra flesta fall inte alls behöver den – och som högst troligt aldrig kommer att använda vare sig diff eller Hill Descent Control.
Moderna Jimny har begåvats med fem växlar mot ”originalets” fyra, och motorvägsförmågan är faktiskt godkänd trots att motorn varvar bortom 4 000 r/min i farter över 110 km/h. Toppfarten är 145 km/h och 0-100 km/h går på 14,1 sekunder. Axelavståndet på nya Jimny är 225 centimeter, att jämföra med 203 på SJ413, det bidrar till en aningen bättre komfort.

1 AV 4
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 AV 4
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
3 AV 4
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
4 AV 4
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Visste du att...

Förra gången fotograf-Patrik skulle ta en sån här bild så flög han fast sin jättedyra drönare i en tall. 13 meter upp i luften. Det tog en stund att få ner den...

Hjulen på den gröna bilen är smala vilken ger den en helgjuten look men adderar till en lite spårkänslig körupplevelse. Bilen har faktiskt avstängningsbar ”vingelassistent”, vägskyltsavläsare och autobroms, men lyckades ändå bara få tre stjärnor i Euro NCAP:s säkerhetstester. I det här fallet erkänner jag att jag vill ha en ändå.
Nya Jimny kommer i exakt rätt tid, klassiska Land Rover Defender har gått ur produktion, downsizing och miljömedvetenhet är nutidens ledord.
Lada Niva är väl egentligen den enda som kan utmana Jimnys robusthet (Lada har dock lite att jobba på gällande komforten) och Mercedes Geländewagen är alldeles för dyr. Nya Jimnys absolut största lockelse i min värld sammanfattas väldigt enkelt av min treårige son:
– Pappa! Den är ju byggd av Lego! Helt fyrkantig!

Artikeln publicerades ursprungligen i Moderna Klassiker 4/2019.

Mer från Moderna Klassiker läser du här!

Suzuki Jimny 1,5 All Grip 2019

Ursprungligt pris (2019): 189 900 kronor.

Uppskattat pris (2019): Ja... 189 900 kronor. Ungefär.

Motor: Bensin. Längsmonterad 4-cylindrig rad motor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler/cylinder. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 74/85. Volym 1 462 cm3. Max effekt 102 hk vid 6 000 r/min, max vridmoment 130 Nm vid 4 000 r/min.

Kraftöverföring: Fyr- eller bakhjulsdrift. 5-växlad manuell. Aktivt antisladdsystem.

Mått & vikt (cm/kg): Axelavstånd 225, längd 364, bredd 164, höjd 172, spårvidd fram/bak 139/140. Tjänstevikt ca 1 170, maxlast ca 265, max släpvikt 1 300. Tank 40 liter.

Fartresurser: Toppfart 145 km/h. Acceleration 0-100 km/h 14,1 s.

Bränsleförbrukning: EU-norm blandad körning 0,79 l/mil.

Suzuki Samurai SJ413 1988

Ursprungligt pris (1988): 81 900 kronor med utrustning.

Uppskattat pris (2019): Cirka 35 000 kronor.

Motor: Bensin. Längsmonterad 4-cylindrig radmotor, 1 överliggande kamaxel, 2 ventiler/ cylinder. Kompression 8,9:1. Borrning/slag 74/77. Volym 1 324 cm3. Max effekt 63 hk vid 5 500 r/min, max vridmoment 100 Nm vid 3 000 r/min.

Kraftöverföring: Fyr- eller bakhjulsdrift. 4-växlad manuell låda.

Mått & vikt (cm/kg): Axelavstånd 203, längd 345, bredd 147, höjd 168, spårvidd fram/bak 121/122. Tjänstevikt ca 1 000, maxlast ca 330, max släpvikt 1 400. Tank 40 liter.

Fartresurser: Toppfart 130 km/h. Acceleration 0-100 km/h (ingen uppgift).

Bränsleförbrukning: Ingen uppgift.