Foto: Glenn Lindberg

Helsvensk golfduell – Volvo 360 GL mot Saab-Lancia 600 GLS

Inter Rail-kort och charterresor må ha öppnat Europa för svenskarna, men att köpa en svensk-europeisk bilmodell var inte lika lockande för 40 år sedan. Vi kör Saab-Lancia 600 GLS och Volvo 360 GL i duell för att minnas tiden när de svenska biltillverkarna tog sig an golfklassen. Och vilken var egentligen bäst? 

När vi svänger in på parkeringen till Volkswagen-handlaren Lecab i Arvika är det inte för att spana in någon ny elbilsmodell. Nej, vi ska flytta oss cirka 40 år tillbaka i tiden då biltillverkarna hade andra nya bilar på menyn. Då som nu var bensindropparna deras huvudbry. Nu försvinner de helt men då handlade det om att minimera dem.
Med stigande oljepriser blev mindre bilar efterfrågade och rättesnöret var Volkswagen Golf som lanserats 1974. Snart hade så gott som alla tillverkare en golfklassare, även om begreppet skulle rotas senare, i bilhallen. Men att plocka fram en ny modell var tidskrävande och framför allt dyrt för de små svenska aktörerna Saab och Volvo. Lösningen blev att blicka ut i Europa för hjälp. 

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill