Sju ribbor i grillen, men sedan är det stopp på likheter.
Sju ribbor i grillen, men sedan är det stopp på likheter. Foto: Patrik Lindgren / Moderna Klassiker

Ny Jeep Wrangler möter gammal

Ursprungs-Jeepen såg dagens ljus 1941. I dag säljs den sjätte generationen, fem meter lång och med en urstark ­diesel på 200 hästkrafter. Vi jämför med en unik, orörd Jeep Wrangler från 1994. Hur kunde något så litet bli så stort? 

Det finns klassiker i bilvärlden. Du vet, Pagoda-Mercedes, Jaguar E-type och slikt. Och så finns det ikoner. Bilar som förändrade världen. Som till exempel Jeep Wrangler. Bilen som togs fram för att avgöra andra världskriget och blev ett med de amerikanska trupperna. Snacka om CV.
Efter kriget avrustades den dugliga krigsbilen Willys MB och en civil version togs fram – Willys CJ-2A.
Sedan dess har det gått 78 år och vi kan fortfarande köpa en Jeep med samma sju ribbor i grillen som satt där 1945.
Förra året kom generation ”JL”, den sjätte i ordningen. Vi provkör värstingen, Wrangler Rubicon, med extra allt-utrustning. Extra hög offroadkapacitet , extra stora terrängdäck, differentialspärrar på båda axlarna och frigångsvinklar som gör det möjligt att bestiga berg.
Jämfört med jämförbilen i dagens duell, den nätta lilla Wrangler YJ från 1994, är Rubicon en bjässe.
Det är David mot Goliat.

Visste du att...

Jeep Wrangler YJ lanserades som årsmodell 1987 men produktionen började redan i mars 1986. Tio år senare, 1996, lanserades efterföljaren Wrangler TJ.

Att vi kör YJ-generationen tarvar måhända en förklaring. I Jeep-världen ses Wrangler YJ inte som den mest karismatiska modellserien. Men det är den modellen som 1986 introducerade Wrangler-namnet. Med modellen fick också den lilla Jeepen ett uns av något som andas komfort.
Den fick också fyrkantiga strålkastare, något som i efterhand har framstått som en dålig idé, ett onödigt avsteg från krigsoriginalet.
Men strålkastarna förlåter vi när vi ser provbilens tropikutrustning, den påklistrade palmdekoren. Lika ovanligt som exotiskt.
Få bilägare är nämligen lika påhittiga – och klåfingriga – som Jeep-ägare. Därför är det nästan omöjligt att hitta en Jeep i originalskick. De är oftast förhöjda, däcken är gigantiska och inredningen har förskönats med diverse attribut som rader av ägare har ansett oumbärliga.
Men den här bilen, som vi har lånat av bilhandlaren med det illustra namnet Drömbilar AB, är befriad från alla former av tillbehör. Det är inte bara den utvändiga, färgstarka palmdekoren som bevarats. Invändigt är det en direkt resa till 80-talet, utan byten. Fyrkantiga mätare på rad är en klar tidssignal.
Instrumentpanelen är klädd med en rak planka av vinylgran som ger en ombonad känsla. Men när jag kör i väg inser jag att bilen bara är en generation bort från en modell som härstammar från 40-talet.
Det är inte lika illa som i en Land Rover Defender, men nästan.
Bladfjädrarna får bilen att studsa och ljudkomforten är verkligen obefintlig. Men jag klagar inte. Det här är karaktär och charm.
Ramen är i grunden densamma som på Jeepen från 1945, men den enkla bladfjädringen är en konstruktion som man plockade över från den modernare Cherokee.

När nya Wrangler kom 1986 erbjöds lägre markfrigång, bredare spårvidd och mer komfort.
Trots buller och bång, det här är ju riktigt kul. Och fram kommer man alltid.
Störtbågen var extra kraftig och hindrade fortsatt rullning om bilen skulle slå runt.
Fejkpanel och en rad med mätare. Hardtop var tillval men är ett måste om vintern.
Rattautomat med tre växlar. Med sexcylindriga motorn sitter automatspaken på golvet.
Enkla, mekaniska lösningar håller fast dörrar och huv.
Bagageutrymmet är inte stort. Bara om du fäller fram baksätet får du in surfbrädan.
Vi har svårt att artbestämma den blå-röda palmen som pryder sidan på bilen.
1 AV 8
När nya Wrangler kom 1986 erbjöds lägre markfrigång, bredare spårvidd och mer komfort.
Foto: Patrik Lindgren / Moderna Klassiker
2 AV 8
Trots buller och bång, det här är ju riktigt kul. Och fram kommer man alltid.
Foto: Patrik Lindgren / Moderna Klassiker
3 AV 8
Störtbågen var extra kraftig och hindrade fortsatt rullning om bilen skulle slå runt.
Foto: Patrik Lindgren / Moderna Klassiker
4 AV 8
Fejkpanel och en rad med mätare. Hardtop var tillval men är ett måste om vintern.
Foto: Patrik Lindgren / Moderna Klassiker
5 AV 8
Rattautomat med tre växlar. Med sexcylindriga motorn sitter automatspaken på golvet.
Foto: Patrik Lindgren / Moderna Klassiker
6 AV 8
Enkla, mekaniska lösningar håller fast dörrar och huv.
Foto: Patrik Lindgren / Moderna Klassiker
7 AV 8
Bagageutrymmet är inte stort. Bara om du fäller fram baksätet får du in surfbrädan.
Foto: Patrik Lindgren / Moderna Klassiker
8 AV 8
Vi har svårt att artbestämma den blå-röda palmen som pryder sidan på bilen.
Foto: Patrik Lindgren / Moderna Klassiker

YJ-modellen såldes med tre motoralternativ. Två raka sexor på 4,0 och 4,2 liter, samt en ekonomifyra på 2,5 liter. Det är den senare som sitter i provbilen. Den ger 121 hästkrafter och renläriga Jeep-sters tycker förstås att den är mellanmjölk. Men den räcker till i en bil utan viktproblem. Den treväxlade automatlådan såsar dock till föreställningen. Jag gillar förstås rattspaken, med en härlig retrokänsla. Som allt annat i bilen.
Palmdekoren understryker den resa som Jeep har gjort. Från arbetsfordon till fritidsbil. Ägarna, American Motors, hade 1986 förstått att målgruppen var unga människor som ville ha roligt med Jeep, inte arbeta.
Kupén skyddas av en rejäl störtbåge i stål. Säkerheten var faktiskt – tro det eller ej – i fokus när YJ konstruerades. Föregångaren CJ hade fått dåligt rykte under 70-talet. CJ gillade helt enkelt att slå runt på stan lite för mycket. Bokstavligt talat. Tyngdpunkten var helt enkelt väldigt hög och spårvidden smal. En rad domstolstvister tvingade ägaren AMC att betala ut miljontals dollar i skadestånd efter rundslagningar. Dödsstöten kom 21 december 1980 när CBS sände det populära teve-programmet ”60 minutes” där man berättade allt om alla kullerbyttor. Sedan dök försäljningen som en bojsten.
När den nya modellgenerationen lanserades 1986 tyckte marknadscheferna på Jeep att det vore bäst att kosta på den nya bilmodellen ett nytt namn – Wrangler – och en rejäl störtbåge.
Jag vill inte direkt påstå att jag känner mig inbäddad i denna Wrangler. Men å andra sidan har jag inte tänkt att krocka just nu. Först och främst för att vi bara har lånat bilen. Men framför allt för att jag har en bil till att provköra. Jeep Wrangler Rubicon, årsmodell 2019.

I brandbilsrött är det svårt att missa en utryckande Wrangler.
Wrangler 2019 bjuder på en modern men retroinspirerad panel. Bra funktion!
Kör du i riktigt svår backe, och kanske med släp, kommer lågväxeln till pass.
Klassisk instrumentering, en generation äldre än dagens skärmlösningar.
Enkla dörrstoppar är ett arv från förr. Du spola av golvet och tömma vattnat ur dräneringshål.
Det är faktiskt rymligare än du tror tack vare raka sidor.
1 AV 6
I brandbilsrött är det svårt att missa en utryckande Wrangler.
Foto: Patrik Lindgren / Moderna Klassiker
2 AV 6
Wrangler 2019 bjuder på en modern men retroinspirerad panel. Bra funktion!
Foto: Patrik Lindgren / Moderna Klassiker
3 AV 6
Kör du i riktigt svår backe, och kanske med släp, kommer lågväxeln till pass.
Foto: Patrik Lindgren / Moderna Klassiker
4 AV 6
Klassisk instrumentering, en generation äldre än dagens skärmlösningar.
Foto: Patrik Lindgren / Moderna Klassiker
5 AV 6
Enkla dörrstoppar är ett arv från förr. Du spola av golvet och tömma vattnat ur dräneringshål.
Foto: Patrik Lindgren / Moderna Klassiker
6 AV 6
Det är faktiskt rymligare än du tror tack vare raka sidor.
Foto: Patrik Lindgren / Moderna Klassiker

Sett framifrån känns Wrangler Rubicon igen. Det är i alla fall sju ribbor i grillen. Men allting är större på nya modellen. Fyrdörrarsversionen är 4,88 meter lång och 1,89 meter bred. Storleken tar andan ur mig. Fickparkering av monster-Jeepen känns som en omöjlighet, men manövern räddas hem av backkamera och parkeringsassistans.
Det andra draget som präglar Wrangler Rubicon är en uppriktig råhet. Det här känns som en bil som talar klartext.
Den kantiga designen är trogen originalet. Att slösa bort ett sådant design-DNA vore inget annat än kriminellt. Inredningen har dock vissa moderna inslag. Knapparna har i stort sett ersatts av en bildskärm som både kan spela en trudelutt och peka ut den rätta vägen.
Formspråket har en enkelhet som är befriande. Framför allt gillar jag det faktum att jag ser en hel landningsbana av plåt framför vindrutan. Man känner sig som en amerikansk trucker. Sitthöjden är eleverad, minst sagt. Designteamet i Detroit flirtar med historien och har fått med ett par roliga detaljer. Baklamporna har till exempel siluetten av en jeep-dunk. Visst är det roligt att allt inte är så slätstruket?
Jag trycker på startknappen och motorn går i gång. Motorn är en Fiat-diesel som har varit med några år vid det här laget. 200 hästkrafter och björnstark med sina 450 Nm. Komforten är inte riktigt i nivå med de mer polerade konkurrenterna, men så är det här också en alldeles speciell suv – en Jeep Wrangler Rubicon.
Utseendet lovar terrängkapacitet utöver det vanliga, och Rubicon-versionen håller vad den lovar. Markfrigång på 25 centimeter ger grundplåten. Jag kan dessutom slå på differentialspärrar i båda axlarna, jag kan lägga in en lågväxel. Man kan koppla ur den främre krängningshämmaren vilket ger mer stabilitet i framvagnen och bättre markkontakt för framhjulen. Det är så man grundar bra framkomlighet. Bildskärmen visar inte bara att John Denver sjunger ”Take Me Home, Countryroads”, även bilens lutningsvinkel kan avläsas.

Visste du att...

Fyrdörrarsmodellen presenterades 2006. Debuten är omtalad. Chefen Tom LaSorda körde en Jeep genom en glasruta ut på montern på Detroit mässan.

Med fyra dörrar och riktigt baksäte är Wrangler Rubicon också ganska duglig som vardags-suv. Hela familjen får plats. Bagageutrymmet i en kombi som är 4,88 meter lång och 1,9 meter hög är självklart stort, trots att högtalare och störtbåge inkräktar på lastbredden. De raka sidorna gör bilen som gjord för flytthjälp, i synnerhet om polaren har blivit elallergisk och flyttat till skogs. Några moderna körassistenter finns med i paketet. Döda vinkel-varning, antisladdsystem är standard. Men autobroms saknas. Jeep menar att det inte gick att kombinera kamera med fällbar framruta.

Mer från Moderna Klassiker hittar du här! 

Wrangler ligger ärligt talat inte i teknikens frontlinje. Det är snarare kopplingen till ursprungsmodellen som gör Wrangler speciell. Med bilen följer ett verktygskit som gör det lätt för ägaren att montera av dörrarna, vika ner vindrutan och plocka bort taket. Du hinner förmodligen inte inte montera tillbaka allt om du drabbas av en plötslig regnskur. Men det gör inget. Det är bara att skruva ur dräningspluggarna i durkplåten.
Bara i Jeep!

Två original, och lika härliga att umgås med. Både on- och off-road.
1 AV 2
Två original, och lika härliga att umgås med. Både on- och off-road.
Foto: Patrik Lindgren / Moderna Klassiker
2 AV 2
Foto: Patrik Lindgren / Moderna Klassiker

Artikeln publicerades ursprungligen i Moderna Klassiker nummer 1/2019.

Mer från Moderna Klassiker läser du här!

Jeep Wrangler 2,5 (1994)

Pris 1994: 220 000 kr.

Pris 2020: 100 000 kr.

Motor: Bensin. Längsmonterad 4-cyl radmotor med sidoliggande kedjedriven kamaxel och stötstänger. 2 ventiler per cylinder. Kompression 9,1:1. Borrning/slag 98,4/81,0 mm, cylindervolym 2 464 cm3. Max effekt 125 hk (92 kW) vid 5 250 r/­min, max vridmoment 201 Nm vid 2 900 r/­min. 

Kraftöverföring: Motor fram, fyrhjulsdrift. 5-växlad manuell låda, alt. 3-växlad automatlåda.

Styrning: Hydraulisk servo. Vändcirkel 10,5 meter.

Bromsar: Ventilerade skivor fram och trummor bak. 

Hjul: Plåtfälg. Fälgbredd 7,0 tum, däck 205/75 R15.

Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 237, längd 387, bredd 168, höjd 176,5, spårvidd f/b 148/148. Markfrigång 21. Tjänstevikt 1 580, maxlast 370, max släpvagnsvikt 2 300. Tank 57 liter. Bagagevolym (VDA-liter) i. u.

Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 14,8 s, toppfart 150 km/h.

Bränsleförbrukning: Blandad körning 1,45 l/mil.

Jeep Wrangler Rubicon 5-d

Pris: Från 544 900 kronor.

Motor: Diesel. Längsmonterad 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. Kamrem. Turbo Kompression 15,5:1. Borrning/slag 83,8/99,0 mm, cylindervolym 2 143 cm3. Max effekt 200 hk (147 kW) vid 3 500 r/­min, max vridmoment 450 Nm vid 2 000 r/­min.

Kraftöverföring: Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.

Styrning: Elmotordriven servo. Vändcirkel 12,2 meter.

Bromsar: Skivor fram (ventilerade) och bak. 

Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 255/75 R17.

Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 301, längd 488, bredd 189, höjd 190, spårvidd f/b 160/160. Markfrigång 25,2. Tjänstevikt 2 207, maxlast 498, max släpvagnsvikt 2 495. Tank 81 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 533-1 044 liter.

Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 10,3 s, toppfart 160 km/h.

Bränsleförbrukning: Stad 1,03 l/mil, landsväg 0,65 l/mil, blandad körning 0,79 l/mil. CO2 209 g/km.

Willys MB.
Willys CJ-2A.
Wrangler YJ.
Wrangler TJ.
Wrangler JK.
1 AV 5
Willys MB.
Foto: Robin Törnros / Teknikens Värld
2 AV 5
Willys CJ-2A.
Foto: Robin Törnros / Teknikens Värld
3 AV 5
Wrangler YJ.
Foto: Robin Törnros / Teknikens Värld
4 AV 5
Wrangler TJ.
Foto: Robin Törnros / Teknikens Värld
5 AV 5
Wrangler JK.
Foto: Teknikens Värld

Jeeps historia

Willys MB

1939 beställde den amerikanska regeringen ett lätt terrängfordon till sin armé. Willys-Overland fick kontraktet tack vare sin MA-modell. Den vidareutvecklades och 1941 var modell MB redo för strid. Den kom i folkmun att benämnas som Jeep. Den hade fyrhjulsdrift, en fyrcylindrig 2,2-litermotor med 60 hästkrafter och treväxlad manuell växellåda.

 

Willys CJ-2A

Denna lanserades kort efter krigsslutet 1945 och är i stort sett samma bil som MB men med några anpassningar för civilt bruk. Reservhjulet flyttades till höger sida och den fick större strålkastare. På grund av det sistnämnda reducerades luftintagen i grillen från nio till sju och en ikon var född.

 

Wrangler YJ

YJ tog över efter långköraren CJ-2A 1987 och blev då den första modellen att betecknas som Wrangler. Med denna lades mer fokus på komfort och tack vare dess popularitet breddades Jeeps kundkrets avsevärt. Detta är hittills den enda modellen att ha rektangulära strålkastare. Motorn var en fyraliters rak sexa med 190 hästkrafter.

 

Wrangler TJ

Den andra generationen Wrangler kom till avlösning 1998. De tidigare modellernas bladfjädrar byttes ut mot spiralfjädrar hämtade från Grand Cherokee. Något som förbättrade komfort och väghållning avsevärt. Motorn var densamma som hos föregångaren YJ.

 

Wrangler JK

Denna premiärvisades första gången 2006 och bortsett från att för första gången erbjuda en dieselmotor kunde du nu också beställa din Wrangler med femtio centimeter extra axelavstånd och två bakdörrar.