Sju ribbor i grillen, men sedan är det stopp på likheter. Foto: Patrik Lindgren / Moderna Klassiker

Ny Jeep Wrangler möter gammal

Ursprungs-Jeepen såg dagens ljus 1941. I dag säljs den sjätte generationen, fem meter lång och med en urstark ­diesel på 200 hästkrafter. Vi jämför med en unik, orörd Jeep Wrangler från 1994. Hur kunde något så litet bli så stort? 

Det finns klassiker i bilvärlden. Du vet, Pagoda-Mercedes, Jaguar E-type och slikt. Och så finns det ikoner. Bilar som förändrade världen. Som till exempel Jeep Wrangler. Bilen som togs fram för att avgöra andra världskriget och blev ett med de amerikanska trupperna. Snacka om CV.
Efter kriget avrustades den dugliga krigsbilen Willys MB och en civil version togs fram – Willys CJ-2A.
Sedan dess har det gått 78 år och vi kan fortfarande köpa en Jeep med samma sju ribbor i grillen som satt där 1945.
Förra året kom generation ”JL”, den sjätte i ordningen. Vi provkör värstingen, Wrangler Rubicon, med extra allt-utrustning. Extra hög offroadkapacitet , extra stora terrängdäck, differentialspärrar på båda axlarna och frigångsvinklar som gör det möjligt att bestiga berg.
Jämfört med jämförbilen i dagens duell, den nätta lilla Wrangler YJ från 1994, är Rubicon en bjässe.
Det är David mot Goliat.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill