Gammal möter ny men utseendet är snarlikt. Bredkäftad grill utmärker den senaste modellen. Foto: Glenn Lindberg

Nygammalt – Bentley Continental GT

Den blev själva sinnebilden för lycka och framgång strax efter millenniumskiftet, Bentley Continental GT. Presenterad som kronjuvel vid debuten bär modellen i sin tredje generation en särskild aura av flärd, lyx och användbarhet. Vi kör modellen back-to-back med den allra senaste versionen. Håller gamlingen sin nykomling stången? 

Rygg mot rygg, ”back to back”, står de och jäser i ett soligt Frihamnen i Stockholm, den senaste respektive äldsta versionen av Continental GT i modern tideräkning. För Bentleyfanatiker är coupén Continental GT från 00-talet dock fortfarande nytt gods, firman grundades ju redan 1919 även om första produktionen av snabba dyra rikemansleksaker kom igång först två år senare. Resten är historia. En brokig sådan. Redan 1931 snodde ärkerivalen Rolls-Royce åt sig varumärket och styrde mer eller mindre med järnhand fram till försäljningen till Volkswagen Aktiengesellschaft 1998. Under fem år byggde tyskar och engelsmän i samförstånd upp ”ett nytt Bentley” i Crewe som visualiserades av den egna lyxsportcoupén Continental GT som debuterade på Genèvesalongen 2003. Den slog världen och lyxbilsmarknaden med storm, satte liknande utmanare från Storbritannien, Tyskland, Italien, USA och Japan på pottkanten. Man kan till och med säga att Continental GT satte en helt ny standard i övre lyxbilsklassen.
Konstruerad på dyrbaraste Volkswagen Phaeton-teknik med avantgardistisk, samtidigt klassisk, look en verklig mackapär till pjäs.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill