Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar

Polisduell: Saab 95 V4 mot Saab 9-5 Aero Sportscombi

Saab har en lång tradition av kombibilar – och polistjänstgöring.

Häng med på tjuvjakt i Saab 95 respektive Saab 9-5 i en helt och hållet påhittad historia om den gamle konstapeln hundförare Bengtsson.

Det sprakar till i radion: Gärningsmannen i fråga kan vara samma person som rånat banken i Tidaholm.
Det är vakthavande befäl i Skövde som anropar utryckande patruller på väg till ett misstänkt inbrott.
Hundförare Bengtsson är inte snabbast iväg, bara 62 hästkrafter under huven gör att kollegorna i de vanliga patrullbilarna hinner långt före. Bengtsson förbannar det faktum att om bilen beställts lite senare på året, hade motorn haft tvåportsförgasare och ytterligare sex hästkrafter. En viss tröst skänker i alla fall emblemet på bakstammen, Super V4, som han satt dit själv i efterhand. Folk ska åtminstone tro att det är den snabbaste versionen polisen åker i.

Bilen började sin tjänstgöring på våren 1977, tio år efter att V4-motorns sensationella intåg vid sidan av tvåtaktsmotorn i modell 93. Saab 95 var vid det här laget på väg att fasas ut, men som slitvarg var den fortfarande högst gångbar. Något som polisväsendet naturligtvis tog fasta på.
Karossen är liten och har bara tre dörrar, men för en eller två poliser plus hund visade sig utrymmet vara perfekt.

Omkring 200 artiklar är specifika för en Saab 9-5 polisbil. ANA i Trollhättan monterade alla polisbilar.
Omkring 200 artiklar är specifika för en Saab 9-5 polisbil. ANA i Trollhättan monterade alla polisbilar.
Omkring 200 artiklar är specifika för en Saab 9-5 polisbil. ANA i Trollhättan monterade alla polisbilar.
1 AV 8
Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar
2 AV 8
Omkring 200 artiklar är specifika för en Saab 9-5 polisbil. ANA i Trollhättan monterade alla polisbilar.
Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar
3 AV 8
Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar
4 AV 8
Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar
5 AV 8
Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar
6 AV 8
Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar
7 AV 8
Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar
8 AV 8
Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar

Saabs första herrgårdsvagn presenterades i maj 1959 och kan sägas vara genombrottet för kombibilen i Sverige. Den utdragna taklinjen, vilandes på relativt spensliga stolpar, gav en funktionell och mycket uppskattad karossform genom åren.
Modellens sista period fram till nedläggningen 1978 har svarta ribbor i grillen och de karaktäristiska gummiöverdragna parkbänkarna till stötfångare. Just en -77:a känns igen på de svarta fyrkantiga sidospeglarna och de två smala blanklisterna på stötfångarna. Den har dock klarat sig ifrån sista årsmodellens stora blaffor till blinkers.

Hundförare Bengtsson gillar Saab, men kanske framgår märkets flygarv och ingenjörsmässiga framtoning mer i de nyare modellerna 99 och 900. För 95:ans del har det på senare år blivit lite väl mycket näbbstövlar och Kånken över det hela. Genom kurvorna går det åtminstone att åka snävt med bibehållen hastighet, noterar Bengtsson från förarsätet som är klätt i blå velour. Körupplevelsen är uppsluppet närvarande och med rattväxel och frihjulsfunktion blir det hela något speciellt. Ur avgasröret puttrar det ärtigt.
Han bromsar in med ett litet däcktjut och sneddar över trottoarkanten. Stötdämparen av hävarmstyp, en eftergift för att möjliggöra det långa och plana lastgolvet, lindrar bakvagnens studs.

Bagagerumshurts för polisutrustning.
Bagagerumshurts för polisutrustning.
Bagagerumshurts för polisutrustning.
Gott om plats för tjänstgörande polishund.
Gott om plats för tjänstgörande polishund.
Gott om plats för tjänstgörande polishund.
1 AV 5
Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar
2 AV 5
Bagagerumshurts för polisutrustning.
Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar
3 AV 5
Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar
4 AV 5
Gott om plats för tjänstgörande polishund.
Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar
5 AV 5
Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar

Bengtsson öppnar bakluckan på sin specialutrustade bil. Det är höst och lite frost, men den sex år gamla och rutinerade schäfern Deco, får genast upp ett spår.
Iförd uniform, ingen skyddsväst på den här tiden, sträcker Bengtsson kopplet i ena handen och fattar ficklampan i den andra.
Spåret vindlar in i ett skogsparti som blir allt snårigare. Plötsligt får de syn på ett bylte som ligger under en gran. Deco kopplas lös och rusar dit. Efter grundutbildningen i Karlsborg och ett antal skarpa lägen är instinkten stark. Mitt i tumultet hörs poliskollegor ropa bakom dem.
– Akta er, han har laddat vapen!

I det samma blänker det till från något i metall – en revolver. En knall hörs och ett kraftigt ljussken som från en blixt får Bengtsson att vackla till, under en knapp sekund tappar han medvetandet.
Han vaknar upp till Decos skall och kollegornas tillrop. Tjuven är infångad, svart i ansiktet efter att hans vapen pipsprängts.
Bengtsson känner sig underlig. En skälvning i tillvaron tycks ha fått världen att snurra snabbare. Uniformerna ser annorlunda ut.
Det vita kopplet saknas!

1970-talets kommunikationsutrustning var av enklaste slag.
1970-talets kommunikationsutrustning var av enklaste slag.
1970-talets kommunikationsutrustning var av enklaste slag.
Med kameran för trafikövervakning kan buset fotograferas och sedan belysas med sökarljuset.
Med kameran för trafikövervakning kan buset fotograferas och sedan belysas med sökarljuset.
Med kameran för trafikövervakning kan buset fotograferas och sedan belysas med sökarljuset.
I det portabla kontoret i höger dörrsida finns lämpliga böteslappar.
I det portabla kontoret i höger dörrsida finns lämpliga böteslappar.
I det portabla kontoret i höger dörrsida finns lämpliga böteslappar.
1 AV 5
1970-talets kommunikationsutrustning var av enklaste slag.
Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar
2 AV 5
Med kameran för trafikövervakning kan buset fotograferas och sedan belysas med sökarljuset.
Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar
3 AV 5
Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar
4 AV 5
Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar
5 AV 5
I det portabla kontoret i höger dörrsida finns lämpliga böteslappar.
Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar

En omtumlad Bengtsson tar sig tillbaka till bilen. Men istället för en Saab 95 står någonting helt annat på stället där han ställde den. En polisbil helt klart, men inte svart och vit utan blå och – gul? Lacken är indelad i olika fält som reflekterar ljuset.
Den som kan sin bildesign känner alltid igen en och annan detalj. Omisskännligen en Saab men samtidigt så väldig. Bengtsson låter sig flyta med och fascineras av allt det nya. Saab 9-5, läser han på bakluckan och inser likheten med bilen han for hit i.
Deco kan sträcka ut tassarna i bagageutrymmet. Inbrottstjuven har horder av utrymme i baksätet, även om handfängslet hindrar honom att fara runt alltför mycket.

Förarmiljön är nästan som en cockpit, väldigt futuristisk i jämförelse med den gamla 1950-talsdesignen. En smula byngligt är det allt att manövrera farkosten, som är nästan fyra decimeter längre och två decimeter bredare. Maxlasten skiljer dock bara 20 kg.
Styrningen går lätt även stillastående, som om det inte finns något motstånd i friktionen mellan däck och asfalt.

Radiokommunikation sker på tetrabandet och RAKEL-systemet.
Radiokommunikation sker på tetrabandet och RAKEL-systemet.
Radiokommunikation sker på tetrabandet och RAKEL-systemet.
1 AV 4
Radiokommunikation sker på tetrabandet och RAKEL-systemet.
Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar
2 AV 4
Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar
3 AV 4
Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar
4 AV 4
Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar

Nästa chock är kraften i motorn. 260 turboladdade hästkrafter är mer än tre gånger så mycket som i V4:an. Växellådan sköts med golvspak och har fem lägen framåt. Bilen susar fram, vad det verkar helt utan krängning och gungighet vid ojämnheter i vägbanan. Strålkastarna ger snudd på lika bra sikt som vid dagsljus.
Som Bengtsson fått lära sig trampar han resolut på bromspedalen. Har Saab infört reverserad jetmotoreffekt i sina bilar, är allt han hinner tänka innan han slår pannan i ratten och ett vitt moln exploderar i vad han uppfattar som en jättelik kudde.

När Bengtsson återfår fattningen sitter han återigen i sin gamla bil, 95:an. Han smeker instrumentbrädan, känner på spakar och knappar och letar sig fram till ettans växel. Lugnet infinner sig.
Bilen svänger ner i polisgaraget och parkeras under skylten Hundbil.
Uppdraget slutfört, konstaterar Bengtsson och känner sig trots allt mycket nöjd med sin gamla trotjänare.

Artikeln publicerades ursprungligen i Klassiska Bilar 8/2012.

Mer från Klassiska Bilar läser du här!

Saab 95 V4 (1977)

Ursprungligt pris (1977): 30 500 kr.

Pris (2012): ca 25 000 kr.

Motor: Bensin. Längsmonterad 4 cylindrar. Cylindervolym 1 498 cm3. Max effekt 62 hk vid 4 700 r/min, max vridmoment 113 Nm vid 2 500 r/min.

Kraftöverföring: Motorn fram, framhjulsdrift. 4-växlad manuell låda.

Hjul: Fälg fram/bak 4,5x15 tum, däck fram/bak 155/15 SR.

Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 250, längd 445, bredd 159, höjd 149, spårvidd f/b 124/123. Tjänstevikt 1 110, maxlast ca 430. Tank 38 liter.

Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 18,5 s, toppfart 140 km/h.

Bränsleförbrukning: ca 1,0 l/mil.

Saab 9-5 2,3T Aero SportCombi

Ursprungligt pris (2010): 322 900 kr.

Pris (2012): ca 650 000 kr (trafikpolisutrustad).

Motor: Bensin. Tvärmonterad 4 cylindrar. Cylindervolym 2 290 cm3. Max effekt 260 hk vid 5 300 r/min, max vridmoment 350 Nm vid 1 900 r/min.

Kraftöverföring: Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad automatlåda.

Hjul: Fälg fram/bak 7/7,5x15 tum, däck fram/bak 225/45-235/45 ZR17.

Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 235, längd 484, bredd 179, höjd 150, spårvidd f/b 152/153. Tjänstevikt 1 790, maxlast 450. Tank 72 liter.

Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 7,3 s, toppfart 245 km/h.

Bränsleförbrukning: ca 1,02 l/mil.