Foto: Marcus Engström / Teknikens Värld

Renault Captur E-Tech 160 Plug-in Hybrid mot Jeep Renegade 4xe Plug-in Hybrid Limited

Först var det Mitsubishi Outlander och efter det Volkswagen GTE och kanske en och annan Volvo V60. Men för alla som vill vara annorlunda har det varit svårt att hitta en lämplig laddhybrid. Inte nu längre. Se på bilden. Mer udda än Renault Captur E-Tech Plug-in Hybrid  och Jeep Renegade 4xe Plug-In Hybrid är svårt att hitta.

De lite udda bilvalen väcker alltid frågor. Inte så sällan har jag lust att knacka på sidorutan och fråga en bilförare varför hen valt just den bilen. För det finns så klart bilar där ute som inte riktigt passar in i mallen. Som är svåra att placera eller helt enkelt bara svåra att hitta riktigt viktiga säljargument för.
Som Renault Captur. Enligt Renault är det här den allra första lill-suven och en pionjär i bilbranschen. Men det är bara säljsnack. Det är svårt att se den lilla framhjulsdrivna bilen som en suv.
Jag hade en rörmokare en gång som kom åkande i en Renault Captur och han älskade bilen. Den hade, enligt honom, allt med bra insteg, enkel instrumentering, bra köregenskaper och tillräckligt med utrymme. Jag är säker på att den här rörmokaren skulle gilla Captur E-Tech Plug-in Hybrid. Med ett batteri på 9,8 kWh kan han köra fem WLTP-mil på el. Han skulle kunna stödladda hos kunderna och klara den mesta vardagskörningen på el. 

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill