Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Renault Mégane E-Tech Electric med Jan-Erik Berggren till vänster och MG Marvel R med Erik Wedberg till höger.
Renault Mégane E-Tech Electric med Jan-Erik Berggren till vänster och MG Marvel R med Erik Wedberg till höger.
Renault Mégane E-Tech Electric med Jan-Erik Berggren till vänster och MG Marvel R med Erik Wedberg till höger.
Renault Mégane E-Tech Electric med Jan-Erik Berggren till vänster och MG Marvel R med Erik Wedberg till höger. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Renault Mégane E-Tech Electric mot MG Marvel R

Det mesta av elbilsrevolutionen har hittills handlat om Volkswagen, Kia, Hyundai och Tesla. Men bakom den ledar­klungan närmar sig allt fler, både nya och gamla bilmärken. Och gamla som fått nytt liv. 

Vi ställer förra höstens sensation MG Marvel R mot vinterns och vårens stora nyhet Renault Mégane E-Tech Electric.

Sveriges hetaste dueller

I denna duell möts följande två elbilar:

  • MG Marvel R Performance AWD
  • Renault Mégane E-Tech EV60 220 Advance Plus Panorama

Denna duell plus allt övrigt exklusivt och unikt material på teknikensvarld.se får du tillgång till som prenumerant. Teckna din prenumeration längre ned på denna sida.

Sveriges hetaste dueller

I denna duell möts följande två elbilar:

  • MG Marvel R Performance AWD
  • Renault Mégane E-Tech EV60 220 Advance Plus Panorama

Denna duell plus allt övrigt exklusivt och unikt material på teknikensvarld.se får du tillgång till som prenumerant. Teckna din prenumeration längre ned på denna sida.

Sveriges hetaste dueller

I denna duell möts följande två elbilar:

  • MG Marvel R Performance AWD
  • Renault Mégane E-Tech EV60 220 Advance Plus Panorama

Denna duell plus allt övrigt exklusivt och unikt material på teknikensvarld.se får du tillgång till som prenumerant. Teckna din prenumeration längre ned på denna sida.

MG gjorde ett omtalat ryck sommaren 2021 när de prissatte sin elbil ZS till toppen av försäljningslistan. Men Volkswagen med nya ID-versionen ID.4 åt upp försprånget och nya sensationer som Kia EV6 och Hyundai Ioniq 5 har båda visat ambitioner att ta över ledartröjan.

Men det är inte alltid de som är hetast i början som vinner i längden. ZS var tydligt hjälpryttare till suven MG Marvel R samt kommande kombin MG 5. ZS skulle få alla att snacka om MG som ett nytt och kaxigt lågprismärke för att ge utrymme åt suven och kombin. Dessutom kryddade MG sin ZS med större batteri under senhösten.
Nu går det inte att påstå att Marvel R är en billig elbil - inte att köpa i alla fall. 489 900 kronor för den bakhjulsdrivna bilen och 524 900 för den fyrhjulsdrivna – den som alla hittills fått testköra och som vunnit flera jämförelser – är i stället på samma nivå som konkurrenterna. Men leasingpriset är intressant. Från 3 645 kronor per månad är i nivå med elbilar som är betydligt mindre och har kortare räckvidd. Priset är som sagt ett frånpris men ska gälla utan kontantinsats eller ”extra hög månadskostnad första månaden”. Flera handlare och importörer har börjat trixa med privatleasingkostnaden för att få det att se billigare ut än vad det faktiskt är så se till att jämföra äpplen med äpplen.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill

Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.