Saab 9-7X mot Volvo XC90
De svenska biltillverkarna Saab och Volvo var senare än de flesta andra i starten med att erbjuda en stöddig stadsjeep. I premiumklassen var det redan fulltecknat när XC90 dök upp år 2002 och när 9-7X debuterade två år senare hade tåget redan gått. Åtminstone för Saab. Vi provkör två exemplar av svenska vilda västern-vagnar.
Att fint herrgårdsfolk gärna ville visa de rätta takterna även bortom sina fashionabla inhägnader var deras val av bil tydliga bevis på. Länge var Range Rover och Jeep det enda som gällde, men när trenden med högbyggda – mer eller mindre terrängdugliga – bilar sökte sig in mot stadsförorter och vidare till citykärnorna förstod bilanalytiker att en ny trendklass var skapad. Raskt skyndade sig stora och små biltillverkare att göra olika disco- eller stadsjeepar, förkortningen suv (sports utility vehicle) blev snabbt ett begrepp.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa. Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se