Saab 9-7X mot Volvo XC90
De svenska biltillverkarna Saab och Volvo var senare än de flesta andra i starten med att erbjuda en stöddig stadsjeep. I premiumklassen var det redan fulltecknat när XC90 dök upp år 2002 och när 9-7X debuterade två år senare hade tåget redan gått. Åtminstone för Saab. Vi provkör två exemplar av svenska vilda västern-vagnar.
Att fint herrgårdsfolk gärna ville visa de rätta takterna även bortom sina fashionabla inhägnader var deras val av bil tydliga bevis på. Länge var Range Rover och Jeep det enda som gällde, men när trenden med högbyggda – mer eller mindre terrängdugliga – bilar sökte sig in mot stadsförorter och vidare till citykärnorna förstod bilanalytiker att en ny trendklass var skapad. Raskt skyndade sig stora och små biltillverkare att göra olika disco- eller stadsjeepar, förkortningen suv (sports utility vehicle) blev snabbt ett begrepp.
Som alltid skyndade di svenske på sitt eget vis. Volvo hade lanserat V70 XC redan 1997 för att någorlunda mota Olle i grind men den var för klen i jämförelse med fullstora BMW X5, Mercedes M-klass, Range Rover och hela uppställningen av olika US-stadsjeepar från The Big Three – GM, Ford, Chrysler. Det var nämligen i Nordamerika som suv-suget var som allra störst. Den nya målgruppen medelålders kvinnor stod för en betydande andel av suv-köpen, som praktiskt pendlarfordon när familjemedlemmar skulle lämnas eller hämtas från diverse aktiviteter.
Volvo XC90 3,2 AWD Sport
Ursprungligt pris (2008): Cirka 430 000 kronor.
Uppskattat pris (2020): Cirka 80-110 000 kronor.
Motor: Bensin. 6-cylindrig tvärställd radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Kompression 10,8:1. Borrning/slag 84/96 mm, cylindervolym 3 192 cm3. Max effekt 238 hk (175 kW) vid 6 200 r/min, max vridmoment 320 Nm vid 3 300 r/min.
Kraftöverföring: Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad automatlåda.
Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 255/50 R19.
Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 277, längd 481, bredd 190, höjd 178, spårvidd f/b 163/162. Tjänstevikt 2 195, maxlast 415, max släpvagnsvikt 2 250. Tank 80 liter.
Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 9,5 s, toppfart 210 km/h.
Bränsleförbrukning: Blandad körning 1,16 l/mil.
Saab hölls i strypkoppel av ägaren General Motors och lät sig endast hålla på med bruksvaror som mer eller mindre sportiga sedaner och kombis i mellanklassen. Tekniska innovativa idéer som exempelvis laddhybrider snoddes direkt från Trollhättan till Detroit där man tog åt sig äran. Frågan var bara hur man skulle kunna kapitalisera på varumärket Saab när de europeiska premiummärkena stormade fram i suvklassen?
Volvos nya ägare Ford såg potentialen tydligare, Volvo var starka inom familjesegmentet over there och flera försök till att göra en sportig jeep hade förkastats på grund av dålig ekonomi, men grundförutsättningarna fanns. I samband med den nya P2-plattformen (V70N/S80) skulle tas fram hade Volvo även utvecklat en suv, P28. Detta gjorde att Ford fortsatte att ge go ahead till XC90-projektet. Fokus var hög säkerhet, stor användbarhet och enkel funktion. Framhjulsdriven i grunden där den femcylindriga turbomotorn 2,5T utgjorde basen, givetvis skulle Volvo använda sig av den nyutvecklade AWD-fyrhjulsdriften från Haldex.
Visste du att...
Tre slutgiltiga konceptbilar av XC90 togs fram våren 1999, det vinnande formförslaget hade amerikanen Doug Frasher hos Volvos designstudio i Kalifornien åstadkommit. Konceptbilen ACC som visades 2001 ritades av Anders Gunnarsson och tog avstamp för XC90-debuten. ”Maskulin, men inte macho. Muskulös, men inte aggressiv”, beskrev designchef Peter Horbury formerna vid lanseringen 2002.
Under ledning av designchefen Peter Horbury hade Volvo mejslat fram ett helt nytt form-DNA och nya XC90 fick proportioner, uttryck och storlek som gick hem. Till och med att den kom att överleva sig själv, livscykeln hos en bilmodell är vanligtvis mellan sju och åtta år men XC90 kom att tillverkas från 2002 till 2014 då den nya generationen debuterade. Men då hade de nya ägarna, kinesiska Geely, kommit på idén att koka soppa på en spik. Borta i Kina fortsatte modellen att produceras i Daqing i Heilongjiangprovinsen under namnet ”XC Classic” i ytterligare två år, ända till 2016.
Saab 9-7X 4,2i XWD Linear
Ursprungligt pris (2008): Cirka 340 000 kronor.
Uppskattat pris (2020): Cirka 70-90 000 kronor.
Motor: Bensin. 6-cylindrig längsmonterad radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Kompression 8,0:1. Borrning/slag 102/93 mm, cylindervolym 4 157 cm3. Max effekt 285 hk (213 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 374 Nm vid 3 600 r/min.
Kraftöverföring: Motorn fram, fyrhjulsdrift. 4-växlad automatlåda.
Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 255/55 R18.
Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 287, längd 491, bredd 192, höjd 174, spårvidd f/b 174/160. Tjänstevikt 2 250, maxlast 470, max släpvagnsvikt 2 500. Tank 83 liter.
Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 8,9 s, toppfart 191 km/h.
Bränsleförbrukning: Blandad körning 1,38 l/mil.
Betydligt kortare tid fick Saabs likvärdiga suv 9-7X på sig. General Motors, med kniven på strupen, testade olika förslag innan man valde att använda sig av den gemensamma truck-anpassade plattformen GMT360 som delades med en mängd olika koncernmärken: Buick Rainer, Chevrolet Trailblazer, GMC Envoy, Oldsmobile Bravada, Isuzu Ascender, Chevrolet SSR. Alla mer eller mindre badge engineered – samma bil men med olika emblem och attribut för att passa sitt specifika märke. Men besluttagarna i Detroit var veliga, parallellt med 9-7X utvecklades även 9-6X, baserad på den mer kompakta fyrhjulsdrivna familjesuven Subaru Tribeca. Sedan tidigare hade ju Saab prackats på Impreza från just Subaru som tillverkade derivatet 9-2X för Saab hos Fuji Heavy Industries 2004-07. Japansvensken kallas ”Saabaru” av sin lilla skara av fans. Jänkesvensken 9-7X kallas på liknande vis för ”Saablazer”.
Vi lånar två handlarbilsexemplar från Cederfeldts Bil för att smaka på de olika svensksuvarna än en gång. Den röda XC90 är en udda filur med sitt Sport-paket och utrustad med den raka sugmotorsexan ”3,2”. Motoralternativet ersatte 2,5T samtidigt som T6 utgick till förmån för 4,4 V8. Provexemplaret visar med tydlighet XC90-modellens utbredning och popularitet, importerad från Mellanöstern (!) är den en särling med bensinmotor, avsaknad av uppfällbart extrasäte längst bak och kaxigt Sport-utförande. Avsaknaden av takrails gör att XC90 3,2 ser lite extra piffig ut.
Den gråbeige Saab 9-7X 4,2i Linear på bilderna är däremot svensksåld! Ett litet antal importerades och såldes via Saab-handlaren Svenska Bil. Förutom Linear finns utrustnings- och motoralternativen Arc samt Aero, båda med V8-motorer. I övrigt är de tre versionerna i princip lika. Aero sticker ut extra med sin 400 hästkrafter starka 6,0 LS2-motor från Corvette (i grunden Trailblazer SS). Den raka sexcylindriga GM-motorn räcker dock till hos 9-7X, prestandasiffrorna upp till 5,3 V8 Arc gäller mer sound och bilkänsla. Fyrstegad automatlåda känns gammalt som gatan men provexemplaret skickar i rätt växel vid rätt tillfälle. Gott så.
Visste du att...
Saab 9-7X slutdesignades huvudsakligen av svensken Lars Falk under ledning av tyske designchefen Michael Mauer (numer hos Porsche). Falk placerades under en kort intensiv period i Detroit där Saabifiering av GM fortgick. Samtidigt fick Saabs chassitekniker möjlighet att kalibrera köregenskaperna så att de mer liknande bilarna från Trollhättan.
Saabpuritaner antar vi slutat läsa denna artikel redan, för övriga kan man sammanfatta 9-7X som att den med näbbar och klor försöker rättfärdiga sitt vaga Trollhättanursprung. Fronten är helt klart Saab, de släta karossidorna skulle uppfattas som ”skandinaviska” och den snitsigt avrundade C-stolpen ska ge vibbar av 9-5 SportCombi. Interiört märks svenskarvet tydligast på instrumentbrädan med lite mer ordning och reda samt den utfällbara karaktäristiska mugghållaren ”Butterfly”. Givetvis återfinns startlåset mellan framstolarna.
XC90 däremot står ut med sin homogena form som lät sig inspireras av 1950-tales terräng-Sugga (Rptgb 915/Tgb 21). Runda framlyktor, den breda karossen och upprätta hållningen gör att XC90 kändes igen som en Volvo på långt håll. Insidan fortsätter den inslagna linjen med raka linjer fyllda med funktioner. Bred mittkonsol med tryckknappar snackar tydligt Volvo och finurligheten med att kunna fälla alla baksäten individuellt är praktiskt i kubik. Provexemplarets mil i stark hård ökensol märks, vissa plastpaneler är blekta och det gnekar mer än hos svensksålda XC90 vi har erfarenhet av. Sport-chassit styvar upp gången men 3,2-motorn råmar mest. Tunt om vridmoment gör att den sexstegade automatlådan Geartronic ihärdigt försöker anpassa och finna rätt kugghjul för rådande körsituation. Bäst rullar XC90 3,2 lugnt och försiktigt körd ute på breda motorvägen E18. En verklig milsukare.
Den stora GM-kringlan, med Saabs gripen-emblem i mitten, rattar 9-7X på ett mer jänkelikt vis. Styrprecisionen är sisådär trots att svenskt ingenjörsteam lät styva upp och Saabifiera understället. 285 hästkrafter kontra Volvos 238 hk märks när vi letar oss ut mot von Essens motormecka vid vårliga Skokloster. Tjänstevikt på 2,2 ton är lika hos dessa vilda västern-vagnar, 9-7X upplevs därför piggare och raskare. Den elaka poängterar att modellen förkroppsligar Saabs förestående dödsryckningar medan den positiva flikar in med att ”Alla bilar är kul – särskilt udda typer”. Något som verkligen Saab 9-7X är. XC90 är tvärtemot en trygg vardagskompis som – än så länge – inte står ut i den stora mängden.
Artikeln publicerades ursprungligen i Moderna Klassiker 2/2020.
Mer från Moderna Klassiker läser du här!
Ska du köpa 9-7X eller XC90?
Bensinslukande suvar är inte tidens melodi 2020, ändå kan man inte bortse från att konceptet charmar bilkänslorna.
Första generationens Volvo XC90 börjar bli en slitvarg i svensk trafikbild, lite som en modern 245. Många bilar får slita ont som familjebil med eftersatt underhåll. De allra flesta som såldes i Sverige hade dieselmotorn D5 som passar ypperligt tack vare bra segdragning och hyfsad förbrukning. Bensinmotoralternativen är fler: 2,5T, 3,2, T6 samt V8. Den senare en rivig 4,4-liters maskin som levererades av Yamaha. Klart trevligast men kan bli en kassabomb om du hittar fel skött exemplar. Den raka turbofemman är att föredra, där finns det gott om reservdelar att finna samtidigt som XC90 blir aningen kvickare. Tumregel nummer ett är att hålla sig undan de första årsmodellerna som hade kroniskt fel på framvagnsupphängningarna.
Saab 9-7X var aldrig menad att importeras till Europa men Saab-återförsäljaren Svenska Bil tog in ett begränsat antal. 339 000 kronor för modell ”R6” (4,2i Linear) som ny 2008 var billigt vilket gör att begagnatpriserna är därefter. Hetsiga ”Aero” (endast i svart) med 6,0 LS2 V8-motor, hämtad från Corvette, med 400 hk och 542 Nm samt 20-tumsfälgar hade rea-nypriset 399 900 kronor och är en törstig mackapär med stor personlighet. Verkliga Saabentusiaster fnyser åt 9-7X men är du såld på jänkestuket parat med en viss svensk finess är bilen ett annorlunda val för den som vill ha en udda bruksbil. Eller som hobbybil! Priserna är låga men driftkostnaderna höga, även med rådande corona-lågt bensinpris. Relativt enkelt att finna delar, särskilt via nätet där det mesta går att beställa från USA.
I valet mellan XC90 och 9-7X väljer vi den senare. Som bil betraktat sämre på det mesta men historien och ovanligheten hos modellen gör stor-Saaben till en lagom ”wild ’n crazy” figur.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se