Foto: Glenn Lindberg

Saab 9000 CSE 2,3T mot Volvo 850 T-5R

Det är som en partiledardebatt från förr. I ena ringhörnan Carl Bildt som varvar upp mot en slagfärdig Göran Persson som vilat sig i form mittemot. I mitten av 1990-talet ändrades maktförhållandena efter jämn politikbatalj. Även i bil-Sverige fajtades det. Slaget stod som alltid mellan Saab och Volvo.

Svenska bilmodeller är av hävd seglivade, teknisk livscykel på över 20 år var länge standard. En av de sista som kom att leva länge var Saab 9000, debuten skedde redan 1984 och var resultatet av Saab-Scania och Wallenbergssfärens samarbetsavtal med Italien. Formmässigt var Saab 9000 designteam Björn Envall & Co:s baby, men även Fiat Croma, Lancia Thema och Alfa Romeo 164 var avlägsna släktingar vad gällde grundstommen. Utseendemässigt var Lancia och Saab mest lika varandra, ryktet sa att man till och med kunde använda samma vindruta modellerna emellan.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill